Olimpiada to od wielu lat bardzo prestiżowa – przynajmniej w środowisku szkolnym – impreza. Do zmagań są typowani przez nauczycieli najzdolniejsi uczniowie, którzy mają reprezentować najpierw klasę, a później szkołę w regionie i kraju. Wygranie zmagań lub wysokie miejsce na olimpiadzie wiąże się z wieloma przywilejami. Coraz częściej jest to również spory krok w dorosłość i pierwszy, poważny wpis do CV, albo przynajmniej sygnał ku temu, że rynek pracy będzie mógł powalczyć o młodego, zdalnego człowieka. Jak zatem wygrać olimpiadę? Sekret tkwi oczywiście w odpowiednim przygotowaniu.
zwolnienie z egzaminu maturalnego z języka polskiego (egzamin zdany z maksymalną liczbą punktów),
nagrody rzeczowe oraz ufundowane wyjazdy,
wyższe miejsca w listach rankingowych na najlepszych uniwersytetach w Polsce, między innymi Jagiellońskim, Warszawskim, Śląskim i Wrocławskim,
jak również możliwość starania się o stypendium Ministra Edukacji Narodowej.
W tym przypadku bardzo istotna będzie zdecydowanie szersza współpraca z nauczycielem. Bardzo dużo zależy od dobrego pedagoga, który odpowiednio szybko rozpozna talent i skieruje go na właściwe tory. Czasem jest to owoc współpracy kilku nauczycieli, którzy kształcą dziecko na kolejnych poziomach edukacyjnych.
Poza tym można też rozważyć korepetycje polskiego, jako osobny system pracy indywidualnej. Najważniejsze jest to, aby potrzeby szkolonego rozpoznał w odpowiedni sposób sam korepetytor, wprowadzając elementy pozaprogramowe do linii szkolenia.
Trzecim filarem będzie oczywiście udział rodziców, których zadanie leży również u podstaw – wszak zainteresowanie kogoś literaturą zazwyczaj nie bierze się znikąd, a podyktowane jest odpowiednio silną inspiracją. Wychowywanie dziecka w towarzystwie książek, trudniejszych pytań i zagadnień kulturowo-historycznych, to bardzo dobry kierunek. I wcale nie trzeba tego robić „na siłę” – wystarczy włożyć w to odrobinę pasji i sporo czasu.
Korzystając z takiej platformy, można zapewnić dziecku świetne wsparcie, które będzie w stanie szybko przestawić jego myślenie z typowo szkolnego, na akademickie. Tego bowiem wymaga udział w olimpiadzie z języka polskiego – wiedzy ponad podstawę programową i ogromnego rozeznania w sprawach, które są w zasięgu naukowym studentów na końcowych etapach nauki.