aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Znajdź nas na    
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026

Edukacja dla przyszłości: Wnioski z raportu o nauczaniu przedsiębiorczości w Europie 2025

entrepreneurship-education-at-school-in-europe-

Przedsiębiorczość to nie tylko umiejętność prowadzenia biznesu – to jedna z ośmiu kluczowych kompetencji dla uczenia się przez całe życie, zdefiniowanych w rekomendacjach Unii Europejskiej. Jej nabywanie pozwala młodym ludziom odnaleźć się w złożonym i dynamicznie zmieniającym się świecie, a poprzez rozwój innowacyjności – sprostać wyzwaniom gospodarczym, społecznym i środowiskowym.

Najnowszy raport Eurydice pt. "Entrepreneurship education at school in Europe - 2025" przygląda się, jak wygląda organizacja i treść tego nauczania w 36 krajach. Analiza obejmuje również reformy oraz działania władz oświatowych mające na celu podniesienie jakości kształcenia w tym obszarze.

Kluczowe wnioski z raportu

Poniżej przedstawiono główne ustalenia dotyczące strategii, metod nauczania oraz wsparcia kadry pedagogicznej w europejskich systemach edukacji.

1. Strategie nauczania: Część szerszego planu

W większości badanych systemów edukacji przedsiębiorczość nie funkcjonuje jako odrębny byt strategiczny, lecz jest elementem szerszych działań.

  • Podejście zintegrowane: W 20 z 38 systemów edukacji kwestie te są włączone w ogólne strategie krajowe. Dotyczą one takich obszarów jak:

    • Edukacja szkolna,

    • Umiejętności XXI wieku,

    • Wzrost gospodarczy,

    • Wzmacnianie roli młodzieży.

  • Dedykowane strategie: Jedynie pięć krajów zdecydowało się na opracowanie odrębnej strategii poświęconej wyłącznie nauczaniu przedsiębiorczości w szkołach.

2. Obecność w programach nauczania

Raport potwierdza, że przedsiębiorczość jest obecna we wszystkich systemach edukacji. Szkoły realizują to zadanie na dwa główne sposoby:

  • Stosując podejście międzyprzedmiotowe (treści wplecione w różne zajęcia).

  • Oferując konkretny przedmiot (lub przedmioty), którego podstawa programowa zawiera treści dotyczące przedsiębiorczości.

3. Wsparcie dla nauczycieli

Istotnym elementem analizy jest przygotowanie kadry do nauczania przedsiębiorczości.

  • Regulacje i programy: W 19 z 38 systemów edukacji wdrożono odpowiednie regulacje lub programy wsparcia dla nauczycieli chcących podnosić swoje kwalifikacje w tej dziedzinie.

  • Efekty kształcenia: W 15 z tych systemów precyzyjnie określono konkretne efekty kształcenia w ramach realizowanych programów doszkalających.


opublikowano: 2025-12-02
« powrót
Komentarze
Polityka Prywatności