Przedsiębiorczość to nie tylko umiejętność prowadzenia biznesu – to jedna z ośmiu kluczowych kompetencji dla uczenia się przez całe życie, zdefiniowanych w rekomendacjach Unii Europejskiej. Jej nabywanie pozwala młodym ludziom odnaleźć się w złożonym i dynamicznie zmieniającym się świecie, a poprzez rozwój innowacyjności – sprostać wyzwaniom gospodarczym, społecznym i środowiskowym.
Poniżej przedstawiono główne ustalenia dotyczące strategii, metod nauczania oraz wsparcia kadry pedagogicznej w europejskich systemach edukacji.
W większości badanych systemów edukacji przedsiębiorczość nie funkcjonuje jako odrębny byt strategiczny, lecz jest elementem szerszych działań.
Podejście zintegrowane: W 20 z 38 systemów edukacji kwestie te są włączone w ogólne strategie krajowe. Dotyczą one takich obszarów jak:
Edukacja szkolna,
Umiejętności XXI wieku,
Wzrost gospodarczy,
Wzmacnianie roli młodzieży.
Dedykowane strategie: Jedynie pięć krajów zdecydowało się na opracowanie odrębnej strategii poświęconej wyłącznie nauczaniu przedsiębiorczości w szkołach.
Raport potwierdza, że przedsiębiorczość jest obecna we wszystkich systemach edukacji. Szkoły realizują to zadanie na dwa główne sposoby:
Stosując podejście międzyprzedmiotowe (treści wplecione w różne zajęcia).
Oferując konkretny przedmiot (lub przedmioty), którego podstawa programowa zawiera treści dotyczące przedsiębiorczości.
Istotnym elementem analizy jest przygotowanie kadry do nauczania przedsiębiorczości.
Regulacje i programy: W 19 z 38 systemów edukacji wdrożono odpowiednie regulacje lub programy wsparcia dla nauczycieli chcących podnosić swoje kwalifikacje w tej dziedzinie.
Efekty kształcenia: W 15 z tych systemów precyzyjnie określono konkretne efekty kształcenia w ramach realizowanych programów doszkalających.


