Instytutu Badań Edukacyjnych Państwowy Instytut Badawczy zaprezentował Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej. To nowoczesne narzędzie, którego celem jest wspieranie rozwoju kompetencji oraz skuteczniejsze przygotowanie młodych ludzi zarówno do wejścia na rynek pracy, jak i podjęcia dalszej edukacji.
Prezentowany materiał stanowi jedno z kluczowych ogniw tworzonej obecnie, opartej na badaniach reformy edukacji. Jest on ściśle powiązany z analogicznym Profilem dla przedszkoli i szkół podstawowych, co pozwala na stworzenie spójnego obrazu efektów kształcenia – od najmłodszych lat aż po zakończenie edukacji szkolnej.
Publikacja została podzielona na dwie główne części, które łączą teorię z praktyką szkolną:
Część pierwsza koncentruje się na założeniach teoretycznych. Omówiono w niej miejsce Profilu we współczesnych paradygmatach dydaktycznych, przeprowadzono analizę kompetencji rozwijanych obecnie w szkołach oraz przedstawiono prognozy dotyczące przyszłego zapotrzebowania na konkretne umiejętności.
Część druga opisuje konkretne elementy Profilu, które powinny kształtować codzienną pracę szkół ponadpodstawowych. Do elementów tych należą: wartości, kompetencje, sprawczość oraz obszary wiedzy.
Dokument jest efektem prac łączących wiedzę ekspercką z praktycznymi doświadczeniami środowiska edukacyjnego. Jego ostateczny kształt powstał na bazie opinii zebranych podczas konsultacji, które trwały od marca do czerwca 2025 roku, a także w oparciu o Profil dedykowany niższym etapom edukacyjnym.
Opublikowana wersja Profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej zostanie teraz przedstawiona Radzie ds. Monitorowania. Organ ten zajmie się konsultacjami dokumentu w grudniu bieżącego roku.


