Jak motywować uczniów do związania przyszłości z naukami ścisłymi?
Pierwsze fascynacje przedmiotem można kształtować już od najwcześniejszych lat życia. Albert Einstein wspominał jak ogromne wrażenie zrobił na nim magnes, który zobaczył jako dziecko.
Oddziaływanie na emocje człowieka bardziej skuteczne jest w młodszym wieku szkolnym i wcześniej. Do takich przeżyć uczeń wraca, to są początki budzących się zainteresowań.
Praca nad rozwojem myślenia
• należy pomagać w stopniowym przechodzeniu od konkretnego do formalnego sposobu myślenia - dostarczać okazji do rozumowania
• stawiać przed uczniem problemy na miarę jego możliwości intelektualnych
• nie doprowadzać do sytuacji aby uczniowie, znajdujący się na wyższym etapie myślenia, nudzili się na lekcji
• indywidualizować metody nauczania - już na wstępnym etapie nauczania przedmiotów ścisłych
• pomocne są różnego rodzaju zadania wymagające swobodnego operowania logiką zdań, m.in. samodzielne budowanie prostych dowodów i logiczne uzasadnianie twierdzeń.
W okresie licealnym aktywność umysłowa ucznia powinna opierać się na zdolności dokonywania operacji myślowych na zdaniach hipotetycznych. Młodzież powinna potrafić wydedukować potencjalną zależność, której istnienie może sama potwierdzić przez eksperyment lub obserwację
Praca nad rozwojem motywacji ucznia
• wpływać na emocje, informować o ludziach, z którymi uczeń mógłby się utożsamiać, wskazywać na przydatność wiedzy w życiu zawodowym
• proponować doświadczenia pokazowe oraz uczniowskie - pozwalają lepiej zrozumieć prawa i zasady przyrody nawet tym uczniom, którzy nie osiągnęli jeszcze abstrakcyjnego poziomu myślenia
• zapewnić współpracę szkół z ośrodkami naukowymi, do których uczniowie mogliby udawać się z określonymi tematami
• pokazywać związek między wiedzą teoretyczną a praktyczną, jej wykorzystaniem w życiu codziennym
• dużą rolę do odegrania mają podręczniki szkolne - praktycznym ujęciem tematów mogłyby zwiększyć swoją atrakcyjność
Praca nad przygotowaniem nauczycieli przedmiotów ścisłych
• właściwa forma przekazu wiedzy przez nauczyciela
• osobowość nauczyciela - sam musi żyć w zachwycie swoim przedmiotem aby ten entuzjazm przekazać uczniom. Wtedy uczniowie dostrzegą zachwyt dla niezwykłych osiągnięć człowieka i nauka ścisła może stać się dla nich porywająca.
Rola rodziców w kształtowaniu zainteresowań naukami ścisłymi
• uczestnictwo w różnego rodzaju imprezach naukowych: festiwalach, piknikach, wycieczkach oraz konkursach przedmiotowych i olimpiadach.
Powyższe działania sprawią, że uczniowie będą wybierać przedmioty ścisłe nie tylko dlatego, że są przydatne w dalszej edukacji, ale również dlatego, ze będą budzić ich fascynację.
ostatnia zmiana: 2011-12-07