Spis treści
⇑Liczba szkół podstawowych i ich uczniów
W roku szkolnym 2023/24 funkcjonowało 14,0 tys. szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży, co oznacza spadek o 0,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Uczyło się w nich 3,0 mln uczniów – o 3,7% mniej niż przed rokiem. Większość stanowiły placówki publiczne (88,7%).
Działały także 44 szkoły podstawowe dla dorosłych, o 3 placówki mniej niż w poprzednim roku szkolnym. Uczęszczało do nich blisko 1,0 tys. osób, przy czym 72,7% tych jednostek prowadzono w sektorze publicznym. W roku szkolnym 2022/23 łącznie 512,8 tys. absolwentów ukończyło szkoły podstawowe zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dla dorosłych.
⇑Różnorodność szkół ponadpodstawowych
W roku szkolnym 2023/24 w Polsce działało 6935 ponadpodstawowych szkół dla młodzieży (bez policealnych), w których kształciło się 1,8 mln uczniów. Spośród absolwentów z poprzedniego roku szkolnego (2022/23) 48,4% stanowili absolwenci liceów, 35,5% – techników. Branżowe szkoły I stopnia ukończyło 46,8 tys. osób (32,6% kobiety), natomiast branżowe szkoły II stopnia – 1,4 tys. osób. Z kolei ogólnokształcące szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe ukończyło 2,1 tys. absolwentów, spośród których 76,7% stanowiły kobiety.
Liczba branżowych szkół I stopnia wzrosła o 23 placówki i wyniosła 1695. Wzrosła też liczba uczniów – do 217,5 tys. (o 11,5% więcej), przy czym 66,7% stanowili mężczyźni. Większość (87,6%) z tych szkół należy do sektora publicznego. Jednocześnie w Polsce funkcjonowało 261 branżowych szkół II stopnia, wśród których 76,2% stanowiły szkoły publiczne.
⇑Specjalne placówki przysposabiające do pracy
Wzrastająca liczba szkół specjalnych przysposabiających do pracy jest trendem obserwowanym od kilkunastu lat. W 2023/24 działało 565 takich placówek (o 5 więcej), jednak liczba uczniów zmalała o 1,8%, osiągając 12,5 tys.
⇑Licea ogólnokształcące – stabilny wzrost
Licea ogólnokształcące nadal cieszą się zainteresowaniem – w 2023/24 funkcjonowało 3179 takich szkół, czyli o 12 więcej niż w poprzednim roku szkolnym. Zwiększyła się też liczba uczniów (do 904,5 tys., wzrost o 11,1%), z czego 60,6% stanowiły kobiety. Placówki publiczne odpowiadają za 71,7% ogółu, natomiast licea ogólnokształcące dla dorosłych – głównie niepubliczne (62,1%) – odnotowały 12,5% wzrost liczby uczniów.
W roku szkolnym 2022/23 licea ukończyło 167,9 tys. osób, spośród których 95,3% uczęszczało do placówek dla młodzieży.
⇑Rozwój techników i popularne kierunki
Technika odgrywają istotną rolę w strukturze oświaty – w 2023/24 działało ich 1858 (niewielki spadek o 0,2%), ale liczba uczniów wzrosła do 755,2 tys. (o 6,2%). Przeważają mężczyźni (61,2%), a zdecydowaną większość (87,5%) stanowią szkoły publiczne. Wśród absolwentów techników w 2022/23 najwięcej ukończyło kierunki inżynieryjno-techniczne (22,4%) i technologii teleinformacyjnych (18,2%), a także usługi dla ludności (18,2%).
⇑Edukacja artystyczna i kształcenie policealne
Edukacja artystyczna przyciąga głównie kobiety. W 55 ogólnokształcących szkołach artystycznych I stopnia uczyło się 11,2 tys. osób (61,4% kobiety), a w 410 szkołach skupionych wyłącznie na programach artystycznych – 54,6 tys. uczniów, wśród których 63,5% to kobiety. Szkoły artystyczne I stopnia ukończyło 7,3 tys. absolwentów (62,7% kobiety). Na wyższych poziomach (II stopnia) funkcjonowało 107 ogólnokształcących szkół artystycznych dających uprawnienia zawodowe, z 14,7 tys. uczniów (86,0% kobiet) – ich liczba wzrosła o 1,5%. Z kolei 117 szkół oferowało wyłącznie program kształcenia artystycznego, dla 9,6 tys. uczniów (62,8% kobiet).
W przypadku szkolnictwa policealnego, w 2023/24 działało 1248 placówek (spadek o 3,0%), lecz liczba słuchaczy wzrosła o 3,5% do 243,1 tys. W tych szkołach przeważa sektor prywatny (79,6%).
⇑Podsumowanie
Z najnowszych danych wynika, że polskie szkolnictwo cechuje się dużą różnorodnością i dynamicznymi zmianami. Liczba szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży nieznacznie spadła, podczas gdy edukacja na poziomie ponadpodstawowym pokazuje tendencję wzrostową – zwłaszcza w branżowych szkołach I stopnia i liceach. Z kolei szkoły artystyczne oraz placówki policealne przyciągają coraz szersze grono osób, poszukujących specjalistycznych lub uzupełniających kwalifikacji. Tak zróżnicowany rynek edukacyjny może odpowiadać na indywidualne potrzeby uczniów, słuchaczy i studentów, a jednocześnie wskazuje na potrzebę dalszych analiz oraz wsparcia dla różnych form kształcenia.