Znajdź nas na
Wyniki matur z matematyki
W tym roku matury z matematyki nie zdało aż 15 483 osób, co stanowi 19% wszystkich maturzystów, którzy wybrali ten przedmiot. Aby niekorzystne wyniki nie powtórzyły się na obowiązkowej maturze z matematyki w roku 2010 w większej skali potrzebne są zmiany w systemie nauczania matematyki.
Matematyka, jako przedmiot maturalny, cieszy się coraz mniejszą popularnością wśród uczniów. W tym roku wybrało ją 5 tysięcy mniej osób niż w poprzednim i w tej perspektywie zatrważający jest fakt, iż w 2010 roku wszyscy będą musieli się z nią uporać. Szczególnie, że w porównaniu z ubiegłym rokiem liczba absolwentów, którzy nie uzyskali wystarczającej ilości punktów z matematyki wzrosła prawie trzykrotnie. Należy zatem zastanowić się nad sposobami, które w istotny sposób mogą wpłynąć na polepszenie wyników egzaminów w przyszłości.
Na słabe wyniki matury z matematyki mogło złożyć się wiele czynników, z czego niemożność korzystania z nowoczesnych pomocy naukowych, wydaje się dosyć istotnym. Na razie uczniowie mogą korzystać jedynie z tzw. kalkulatorów prostych, czyli takich, które tylko dodają, odejmują, mnożą i dzielą. Są one mało skuteczną pomocą zwłaszcza dla słabszych uczniów, a co więcej, ze względu na małe zdolności obliczeniowe, nie pozwalają na wykonywanie operacji bardziej skomplikowanych nawiązujących do przykładów z życia. Kalkulator nie tylko pozwala lepiej zrozumieć to, co robimy gdy rachujemy pisemnie, ale uwalnia nas od skupiania uwagi na pojedynczym rachunku i pozwala zobaczyć lepiej całą strukturę liczb z działaniami na nich. Pozwala na spojrzenie całościowe, holistyczne – twierdzi prof. Wacław Zawadowski z Uniwersytetu Warszawskiego, autorytet w dziedzinie nauczania matematyki w Polsce.
Międzynarodowe badania potwierdzają zasadność używania nowoczesnych kalkulatorów podczas egzaminów maturalnych. Raport PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) z 2005 roku pt. “Czy uczniowie są przygotowani na życie w świecie zaawansowanych technologii?” bada związek pomiędzy dostępem uczniów do nowoczesnych pomocy naukowych, a ich szkolnymi osiągnięciami z matematyki. Przeprowadzone badania wykazały, że uczniowie korzystający z komputerów czy kalkulatorów (naukowych lub graficznych) uzyskują lepsze rezultaty z matematyki. 25 % uczniów, którzy słabo posługują się sprzętem takim jak komputer i kalkulator (albo mają do nich ograniczony dostęp), znalazło się również wśród 25 % uczniów o najsłabszych wynikach w dziedzinie matematyki.
Potrzebne jest w Polsce przygotowanie kompleksowego programu nauczenia w liceum, a nawet w gimnazjum, który wykorzystywałby nowoczesne pomoce naukowe, takie jak kalkulatory naukowe i graficzne czy komputery.
Kalkulator to minikomputer matematyczny, umożliwiający powszechną komputeryzację nauczania matematyki, dzięki korzystnej cenie. Kalkulatory graficzne powszechnie wprowadzono w Europie Zachodniej w czasach gdy ceny komputerów były znacznie wyższe niż dziś, uzyskując powszechne stosowanie technologii w jednym z kluczowych dla nowoczesnej gospodarki przedmiotów szkolnych.
ostatnia zmiana: 2016-09-02