aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026
Znajdź nas na    

Dorosłych problemy z dysleksją

Strona www: swps.pl/
Dział: edukacja

Z badania przeprowadzonego w SWPS wynika, że dorośli, u których w dzieciństwie zdiagnozowano dysleksję wciąż mają problemy w czytaniu. Przeczytanie 300 stronicowej książki zajmuje im średnio 2,5 godziny więcej, niż ich rówieśnikom bez tej diagnozy.

Grzegorz Staroń, student wrocławskiego wydziału Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej postanowił sprawdzić, czy osoby dorosłe, u których w dzieciństwie zdiagnozowano dysleksję, nadal borykają się z wynikającymi z niej trudnościami w czytaniu.

Okazało się, że takie osoby mają nadal problemy z szybkością cichego czytania i na przeczytanie jednej książki potrzebują średnio ok. 2,5 godz. więcej w stosunku do ich koleżanek i kolegów.

„Nasz eksperyment pokazuje, że osoby z opinią o dysleksji otrzymaną w dzieciństwie wolniej przyswajają potrzebną na zajęcia wiedzę. Warto zwrócić na to uwagę podczas przygotowań do sesji i odpowiednio wcześnie zabrać się za czytania książek” – tłumaczy autor badania.

Pomocne dla dyslektyków mogą być zbiory materiałów w postaci plików do odsłuchania lub możliwość wypożyczania książek z biblioteki na dłuższy okres, niż przewidują to regulaminy.

Koordynator badania Jakub Traczyk z Katedry Psychologii Ekonomicznej SWPS we Wrocławiu zaznacza, że nawet z pozoru banalne zadanie, jak przeczytanie krótkiego tekstu na ekranie komputera może zabrać studentowi z dysleksją zdecydowanie więcej czasu.

„Dlatego tak ważne jest to, aby dydaktycy korzystali z nowych, przyjaznych dla osób z dysleksją, metod prezentacji tekstu, takich jak na przykład odpowiedni krój i wielkość czcionki czy rozmieszczenie tekstu na stronie. Takie postępowanie może pomóc zmniejszyć różnice - w czasie potrzebnym na przeczytanie tekstu - w grupie osób z dysleksją i bez takiej diagnozy” – uzupełnia Traczyk.

Zdaniem autorów badania dysleksja jest problemem nie tylko z nauką pisania i czytania, lecz przede wszystkim chorobą objawiającą się inną organizacją układu nerwowego, która przekłada się na problemy ze złożonymi procesami poznawczymi, a w konsekwencji na życie codzienne, naukę, pracę czy życie rodzinne.

Badania naukowe wskazują, że z tym schorzeniem boryka się od 4 do 17% populacji.

Badanie przeprowadzono we wrocławskim wydziale SWPS, pod kierunkiem mgr Jakuba Traczyka. Podczas badania grupa 560 studentów, w tym 64 z dysleksją, miała za zadanie przeczytać specjalnie przygotowany tekst, zawierający 246 słów. Badanie wpisuje się w działalność Studenckiego Koła Naukowego Ektopia w SWPS we Wrocławiu.


opublikowano: 2012-07-24
Komentarze
Polityka Prywatności