Jaki jest poziom wiedzy i umiejętności matematycznych polskich gimnazjalistów? Odpowiedzi na to pytanie ma dostarczyć projekt "Policzmy to razem - Ogólnopolska Akcja Diagnozy Matematycznej" - pierwsze na tak dużą skalę badanie tego typu w Europie. Testy będą prowadzone przez trzy lata.
Udział w badaniu jest całkowicie bezpłatny. Każdego roku wyniki diagnozy będą udostępniane zarejestrowanym nauczycielom tuż po e-egzaminie, którego pierwsza odsłona odbędzie się na początku października. W skład zestawu egzaminacyjnego wejdzie 20 zadań zamkniętych i 5-8 zadań otwartych. Cały egzamin potrwa 90 minut.
Projekt
ma umożliwić monitorowanie wiedzy i umiejętności matematycznych
gimnazjalistów w perspektywie trzech kolejnych lat. E-egzaminy co roku
będą rozwiązywali ci sami uczniowie,
a dzięki ich pracy nauczyciele i
dyrektorzy otrzymają szczegółową informację na temat efektywności
nauczania matematyki w swoich gimnazjach.
Projekt jest prowadzony
przez dr Jacka Stańdo z Politechniki Łódzkiej. Jest on pionierem w
badaniach edukacyjnych
z wykorzystaniem rozwiązań internetowych. Pod
patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej przeprowadził pierwsze w
Polsce e-egzaminy.
W 2008 r. przetestował ponad 4 tysiące
gimnazjalistów próbnym e-egzaminem z części matematyczno-przyrodniczej
egzaminu gimnazjalnego, a w ubiegłym roku przeprowadził próbną e-maturę
z
matematyki. Obecnie wraz z wydawnictwem Nowa Era rozpoczął projekt
"Policzmy to razem - Ogólnopolską Akcję Diagnozy Matematycznej".
Jak
zapewniają organizatorzy akcji, dzięki udziałowi w diagnozie
nauczyciele matematyki będą mogli sprawdzić skuteczność swoich metod
nauczania, a szkoła uzyskać diagnozę poziomu wiedzy
i umiejętności
gimnazjalistów z matematyki.
"Zebrane dane dostarczą wielu cennych informacji Ministerstwu Edukacji Narodowej, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, a także samym nauczycielom" - wylicza dr Jacek Stańdo. "Badanie jest bardzo ważne ze względu na wprowadzenie w 2010 roku obowiązkowej matury z matematyki" - dodaje.
Twórcy akcji wierzą,
że zastosowanie multimedialnych egzaminów wpłynie na podwyższenie
poziomu umiejętności informatycznych uczniów, a także na ich
zainteresowanie wiedzą i umiejętnościami
z matematyki. Zachęci również
nauczycieli i dyrektorów do praktycznego stosowania nowoczesnych
rozwiązań w procesie nauczania oraz wypracowania dobrych praktyk
egzaminowania
z użyciem technologii informacyjno-komunikacyjnych.