Minister Edukacji Barbara Nowacka podpisała 12 marca br. rozporządzenie wprowadzające istotne zmiany w ramowych planach nauczania, które zaczną obowiązywać od 1 września 2025 roku. Główne zmiany dotyczą wdrożenia nowych przedmiotów: edukacji obywatelskiej i edukacji zdrowotnej, a także wprowadzenia szeregu modyfikacji dla uczniów technikum oraz dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkołach podstawowych.
Nowy przedmiot – edukacja obywatelska – realizowany będzie w różnych typach szkół w następującym wymiarze:
Liceum ogólnokształcące: klasy II i III (łącznie 3 godziny, 2 godziny tygodniowo w klasie II, 1 godzina tygodniowo w klasie III).
Liceum ogólnokształcące dla dorosłych (stacjonarne): klasy II i III (łącznie 2 godziny, 1 godzina tygodniowo w każdej klasie).
Liceum ogólnokształcące dla dorosłych (zaoczne): semestry I i II klasy II (po 16 godzin w semestrze).
Technikum: klasy II–IV (łącznie 3 godziny, 1 godzina tygodniowo w każdej klasie).
Branżowa szkoła I stopnia: klasy II i III (łącznie 2 godziny, 1 godzina tygodniowo w każdej klasie).
W liceum dla dorosłych w formie zaocznej edukacja obywatelska spowoduje przesunięcie części godzin z historii z klasy II do klasy I.
Dotychczasowy nieobowiązkowy przedmiot „wychowanie do życia w rodzinie” zastąpi nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Zajęcia te mają odbywać się w wymiarze 1 godziny tygodniowo przez cały rok szkolny.
Dla uczniów szkół specjalnych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim zniesiono obowiązek realizacji niektórych przedmiotów.
Dla uczniów technikum, ze względu na ich duże obciążenie, przewidziano:
Brak obowiązku realizacji jednego z przedmiotów (filozofia, plastyka, muzyka, język łaciński i kultura antyczna) w klasie I, z możliwością realizacji według decyzji dyrektora szkoły;
Przesunięcie godzin historii, matematyki i informatyki między klasami technikum;
Jednolity wymiar godzin przedmiotu „biznes i zarządzanie” – po 1 godzinie tygodniowo w klasach I i II.
W liceach ogólnokształcących i technikach wprowadzono zmiany związane z oddziałami o profilu mundurowym oraz oddziałami przygotowania wojskowego, doprecyzowując charakter realizowanych zajęć.