aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026
Znajdź nas na    

III edycja Olimpiady Przedsiębiorczości

Dział: edukacja

6 grudnia b.r. w ponad 800 szkołach ponadgimnazjalnych z całej Polski odbył się etap szkolny trzeciej edycji Olimpiady Przedsiębiorczości. Do zawodów zgłosiło się ponad 15 tysięcy uczniów – co sytuuje Olimpiadę Przedsiębiorczości w ścisłej czołówce olimpiad przedmiotowych.

Najlepszych 1500 zawodników wystartuje w marcu w etapie okręgowym, którego stawką będzie wejście do ścisłego finału (50 najlepszych uczniów rywalizujących o tytuł laureata, indeksy najlepszych uczelni ekonomicznych w Polsce oraz nagrody rzeczowe wartości ponad 100 tysięcy złotych).

Etap szkolny składał się z 50 pytań testowych – zadaniem uczniów był wybór najlepszej odpowiedzi spośród czterech podanych. W zestawie pytań wiele dotyczyło zagadnień psychologii biznesu – hasła przewodniego III edycji Olimpiady. Sam zaś charakter testu pozwolił na weryfikację wiedzy daleko wykraczającej poza minimum programowe. Dużo emocji wśród zawodników wywołały pytania dot. bieżących wydarzeń gospodarczych, dotyczących np. rynku NewConnect, zjawiska phishingu czy też transakcji zakupu udziałów w serwisie społecznościowym Facebook przez Microsoft. Test wraz z kluczem dostępne są na stronie www.olimpiada.edu.pl. Tam też codziennie publikowane są komentarze eksperckie do poszczególnych pytań.

Olimpiada jest organizowana przez Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Szkołę Główną Handlową w Warszawie, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Akademie Ekonomiczne w Katowicach, Poznaniu oraz we Wrocławiu.
Inicjatywę wspierają między innymi: Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, Narodowy Bank Polski, MAXDATA, Fundacja Edukacji Rynku Kapitałowego, Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Stowarzyszenie Nauczycieli Przedsiębiorczości i Edukacji Ekonomicznej, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Konfederacja Pracodawców Polskich oraz Studenckie Kolo Naukowe Kapitału Intelektualnego Przedsiębiorstwa, działające przy Katedrze Zarządzania w Gospodarce SGH.

Na najlepszych uczniów i opiekunów, oprócz indeksów uczelni organizujących Olimpiadę, czekają atrakcyjne nagrody rzeczowe – laptopy, palmtopy i aparaty cyfrowe. Dodatkowo w tegorocznej edycji atrakcyjne nagrody otrzymają również najlepsze szkoły.

Zakres tematyczny Olimpiady jest zgodny z zakresem programu nauczania przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych, poszerzony dodatkowo o zagadnienia związane ze zmienianym corocznie hasłem przewodnim.
Tegorocznym hasłem przewodnim III edycji Olimpiady jest „Psychologia biznesu”. Poprzez wybór tego tematu Organizatorzy chcieli zainteresować uczniów problematyką zachowań ekonomicznych przedsiębiorców, konsumentów oraz inwestorów. Po edycjach, których tematami przewodnimi były etyka w działalności gospodarczej (kształtująca fundamenty postaw i pokazująca, jakimi zasadami powinni kierować się przedsiębiorcy) oraz tworzenie wartości przedsiębiorstwa (pokazujące, w jaki sposób przedsiębiorca może rozwijać swoje przedsiębiorstwo, stosując odpowiednie strategie i sposoby finansowania), Organizatorzy uznali, że w kolejnej edycji dobrym uzupełnieniem promowanego przez Olimpiadę profilu przedsiębiorcy, będzie uświadomienie uczestnikom, że o ostatecznym sukcesie w biznesie w dużym stopniu decydują również elementy miękkie – z pogranicza ekonomii, zarządzania i psychologii.

Tegoroczne hasło przewodnie – „Psychologia biznesu” zostało skoncentrowane przede wszystkim na:

•        działaniach menedżerskich,
•        zachowaniach konsumenckich,
•        decyzjach inwestorskich.
W ramach psychologicznych aspektów działań menedżerskich zostały poruszone m.in. zagadnienia funkcjonowania człowieka w organizacji, pracy grupowej i relacji w zespołach, wywierania wpływu na decyzje klientów, negocjacji, motywowania pracowników, komunikacji interpersonalnej, konfliktu w organizacji oraz podejmowania decyzji.

W perspektywie zachowań konsumenckich największy nacisk został położony na to, co poprzedza nabywanie przez konsumenta dóbr i usług, zachodzi w trakcie tego procesu i następuje po nim oraz w jaki sposób przedsiębiorcy mogą na te zachowania wpływać.

Poruszane na Olimpiadzie zagadnienia związane z decyzjami inwestorskimi koncentrują się przede wszystkim na psychologicznych aspektach ryzyka.

Więcej o Olimpiadzie Przedsiębiorczości na stronie: www.olimpiada.edu.pl


Komentarze
Polityka Prywatności