Raport "Moje samopoczucie w e-szkole" jest kolejnym głosem w dyskusji na temat skutków e-edukacji. Uzupełnia dotychczas opublikowane wyniki badań prowadzonych przez różne ośrodki akademickie o pomijane w tym dyskursie kwestie zdrowia uczniów i ich dobrego samopoczucia – pojęcia te wciąż jeszcze niezbyt często łączone są z różnymi aspektami życia szkolnego.
Przeprowadzone badania
są częścią szerszego projektu badawczego „Szkolne samopoczucie
uczniów i nauczycieli w kontekście zadań przyszłościowych”
realizowanego pod kierownictwem dr hab. Izabelli M. Łukasik,
prof.UMCS przez zespół badawczy z Katedry Pedeutologii i
Edukacji Zdrowotnej UMCS. Celem badań było poznanie
subiektywnego samopoczucia ucznia w e-szkole.
W raporcie
zaprezentowano ilościowe wyniki badania realizowanego za pomocą
autorskiego, przygotowanego przez pracowników Katedry
kwestionariusza „Moje samopoczucie w e-szkole”. Konstruując
narzędzie, autorki odniosły się do modelu opartego na teorii
dobrobytu i oceny samopoczucia Allardta (1989), która daje
możliwość odwołania do nauczania i edukacji oraz osiągnięć
szkolnych.
Kwestionariusz „Moje
samopoczucie w e-szkole” składa się z 36 itemów. Zadaniem
uczniów było wyrażenie swoich subiektywnych przekonań
dotyczących samopoczucia w e-szkole. 360 uczniów klas siódmych i
ósmych szkoły podstawowej oraz pierwszych klas szkół
ponadpodstawowych podzieliło się z swoimi refleksjami,
odczuciami i spostrzeżeniami dotyczących nauki w systemie
zdalnym. Pytania dotyczyły czterech obszarów: warunków do
e-edukacji, stosunki interpersonalne, możliwości samorealizacji
oraz stanu zdrowia.