Dr Kinga Dziwańska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego przeprowadziła badania dotyczące wartości i celów młodzieży. "Badania miały na celu uzyskanie informacji na temat hierarchii wartości młodzieży w okresie dorastania - wyjaśnia dr Dziwańska. - Podstawowe pytanie badawcze dotyczyły kwestii zmiany systemu wartości w zależności od wieku."
Naukowiec z UW przebadała ponad 300 osób, uczniów gimnazjów i liceów. Analiza wyników pokazała, że niezależnie od wieku młodzieży można stwierdzić podobieństwo w zakresie najbardziej i najmniej cenionych wartości.
"Najwyżej ceniona wartością instrumentalną było kochający, a najmniej - posłuszny. W obu grupach najwyżej cenioną wartością ostateczną było bezpieczeństwo rodziny, a najmniej cenioną - świat piękna" - stwierdziła dr Dziwańska.
Jednak pod względem pozostałych wartości między młodzieżą z gimnazjum a młodzieżą licealną widać istotne różnice.
"Młodzież z gimnazjum zdecydowanie wyżej ceni takie wartości, jak odważny, uzdolniony i posłuszny, dostatnie życie, pokój, przyjemność, życie pełne wrażeń, uznanie społeczne oraz świat piękna - zwraca uwagę badaczka. - Młodzież z liceum wyżej ceni takie wartości, jak odpowiedzialny i niezależny, dojrzała miłość, szczęście, wolność oraz równowaga."
Dr Kinga Dziwańska przeprowadziła również badania dotyczące celów życiowych młodzieży. Analiza otrzymanych wyników pozwoliła wyróżnić cele krótkoterminowe i długoterminowe.
"Wśród celów krótkoterminowych młodzieży dominują cele edukacyjne - zwraca uwagę badaczka. - Wśród celów długoterminowych u gimnazjalistów przeważają cele edukacyjne, natomiast w grupie licealistów cele rodzinne."
Analiza wyników pokazała również, że dla gimnazjalistów "celem na całe życie" jest praca, a dla licealistów szczęście oraz stabilizacja. W odniesieniu do "celu na całe życie" uczniowie liceów zdecydowanie bardziej zwracają uwagę na ważność celów.
Specyfika hierarchii wartości i wyznaczonych celów w ich treści i cechach zależy od wieku młodzieży, podsumowuje badaczka.
Źródło: naukawpolsce.pap.pl