Dzięki ogólnopolskiej akcji informacyjnej „Moje konsumenckie ABC”, zrealizowanej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK), nauczyciele wiedzą więcej o roli konsumenta na rynku" – uważa prezes urzędu, Cezary Banasiński.
Jak podkreśla, działania UOKiK-u to zaledwie fundament pod realizowaną w długim okresie kampanię, ponieważ w szkoleniach wzięło udział zaledwie kilka procent nauczycieli z całego kraju.
„Dzieci i młodzież w wieku od 9 do 18 lat to ponad 4 miliony aktywnych uczestników rynku. Ich miesięczne wydatki osiągają sumę 200 milionów złotych” – ocenił Banasiński podczas konferencji naukowej „Emocje kontra rozsądek – rola rynku i edukacji w kształtowaniu świadomości konsumenckiej nastolatków”. Dodał, że jest to grupa bardzo liczna, a przy tym mało racjonalna w swoich decyzjach i podatna na wpływy. Jego zdaniem młodzież stanowi „łakomy kąsek” dla producentów i sprzedawców, czyli rynkowych „graczy”.
„Dzieci wiedzą o swoich prawach na rynku chyba jeszcze mniej, niż ich rodzice, a przynajmniej jest to wiedza porównywalna, czyli słaba” – ocenił Banasiński.
Kampania miała uświadomić młodym ludziom, że rynek jest niedoskonały. Eksperci UOKiK postanowili dotrzeć z takim przekazem do młodzieży za pośrednictwem nauczycieli, a nawet wychowawców przedszkolnych.
Jak poinformowała koordynatorka kampanii, Agnieszka Zawartko z UOKiK, od początku roku do września przeszkolono ponad 2,5 tys. nauczycieli. Przygotowano dla nich specjalne scenariusze lekcji poświęcone tematyce konsumenckiej.
"W skali od 0 do 10 nauczyciele ocenili szkolenia na 9. Proponowali, by więcej miejsca w szkole poświęcać prawom konsumentów i wskazywali, że aby móc prowadzić zajęcia na ten temat, sami muszą uzupełnić swoją wiedzę" – zaznaczyła Zawartko. Przeszkoleni pedagodzy od początku roku szkolnego wykorzystują zdobytą wiedzę w pracy z młodzieżą.
W ramach akcji 5 tysięcy instytucji otrzymało publikacje edukacyjne, nakręcone zostały filmy i spoty telewizyjne, narysowany komiks. Jeszcze przed wakacjami UOKiK przekazał do 900 przedszkoli 36 tysięcy kolorowanek dla dzieci. 120 tysięcy komiksów dla uczniów szkół podstawowych trafiło do 800 placówek w całym kraju.
Kampania była adresowana również do konsumentów ze szkół ponadpodstawowych. Otrzymali oni ponad 170 tysięcy poradników pt. „Młodzi kupują”. Autorami podręczników są pedagodzy i psycholodzy z Centrum Edukacji Obywatelskiej. W poradniku dla szkół ponadgimnazjalnych więcej miejsca poświęcono kwestiom społecznej odpowiedzialności biznesu i odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Kampania „Moje konsumenckie ABC” została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
O tym, jakie metody wykorzystywać w edukacji konsumenckiej nastolatków, dyskutowano w trakcie ogólnopolskiej konferencji naukowej, która odbyła się we wrześniu w Warszawie.
Źródło: http://www.naukawpolsce.pl/nauka/