Wskaźnik ukończenia edukacji w Polsce w roku szkolnym 2022/2023 obrazuje udział uczniów, którzy ukończyli daną instytucję edukacyjną w odniesieniu do populacji wchodzącej do niej w pierwszym roku nauki. W analizowanym okresie najwyższy odsetek odnotowano na poziomie szkoły podstawowej, natomiast najniższy – w branżowych szkołach I stopnia.
Szkoła podstawowa
Gross completion rate (brutto) w szkołach podstawowych wyniósł 118,8%, co odzwierciedla m.in. uczniów kontynuujących edukację po powtarzaniu klasy lub przejścia z innych systemów szkolnych. Wskaźnik netto – czyli procent dzieci z rocznika rozpoczynających szkołę podstawową, które ją ukończyły – osiągnął 50,8%. W przekroju województw najmniej wypadkowa była sytuacja w warmińsko-mazurskim (45,2%), a najlepiej w podkarpackim (55,6%) .
Liceum ogólnokształcące
Z ogólnopolskim wskaźnikiem brutto na poziomie 45,7% licea ogólnokształcące plasują się na drugim miejscu pod względem popularności i skuteczności kończenia nauki. Wskaźnik netto wyniósł 35,1%, co oznacza, że ponad jedna trzecia absolwentów z rocznika wchodzącego do liceum opuściła system z dyplomem.
Technikum
Technika zanotowały wskaźnik brutto równy 34,2% przy wskaźniku netto 29,9%. Oznacza to, że niemal trzy na dziesięć osób rozpoczynających naukę w technikum zdołało je ukończyć w standardowym czasie.
Branżowa szkoła I stopnia
Najwyższa absencja absolwentów miała miejsce w branżowych szkołach I stopnia – brutto 12,2% oraz netto 7,9%. To najniższe wartości wśród analizowanych typów szkół, wskazujące na relatywnie niewielką liczbę uczniów kończących tę ścieżkę kształcenia.
Różnice ze względu na płeć
Analiza wskaźnika netto ujawnia zróżnicowanie pomiędzy kobietami i mężczyznami. W liceach ogólnokształcących kobiety osiągnęły aż 45,1% ukończeń, podczas gdy w przypadku mężczyzn wskaźnik ten wyniósł 25,6%. W technikach natomiast mężczyźni przeważali – 35,7% w porównaniu z 23,9% u kobiet. W szkołach podstawowych i branżowych różnice były mniejsze, lecz również widoczne.
Podsumowując, dane za rok szkolny 2022/2023 pokazują, że mimo stosunkowo wysokiego gross completion rate na poziomie szkół podstawowych (powyżej 100%), rzeczywisty odsetek uczniów kończących edukację w standardowym czasie waha się od około 8% w branżowych szkołach do ponad 50% w szkołach podstawowych i lutech ogólnokształcących. Zróżnicowanie regionalne i płciowe wskazuje na obszary wymagające dalszej uwagi i wsparcia zarówno w systemie oświaty, jak i polityce edukacyjnej.