Kupno pierwszego samochodu to ogromne wyzwanie dla każdego początkującego kierowcy. Trzeba liczyć się nie tylko z wydatkiem na zakup pojazdu, ale również z długoterminowymi kosztami jego eksploatacji. W 2025 roku średnie roczne koszty utrzymania samochodu w Polsce wynoszą już blisko 3000 zł, co dla młodej osoby może stanowić poważne obciążenie finansowe. Jakie modele będą najkorzystniejsze z ekonomicznego punktu widzenia?
Wybór pierwszego samochodu często koncentruje się głównie na cenie zakupu, jednak to długofalowe koszty eksploatacji mają kluczowe znaczenie dla domowego budżetu. Na całkowity koszt utrzymania pojazdu składa się wiele czynników, takich jak zużycie paliwa, regularne przeglądy serwisowe, naprawy mechaniczne, wymiana opon, a także obowiązkowe ubezpieczenie samochodu.
Roczny koszt utrzymania samochodu w 2025 roku wynosi średnio 2811 zł, z czego 2161 zł to koszty eksploatacji, a 650 zł to obowiązkowe ubezpieczenie. Warto zauważyć, że składki OC dla początkujących kierowców są wyższe. Do sprawdzenia wysokości składki tego ubezpieczenia najlepszy i najszybszy będzie kalkulator OC. Obliczenie kosztu zajmie Ci niespełna minutę!
Analizując dane z 2025 roku, kilka modeli nowych samochodów wyróżnia się szczególnie niskimi kosztami eksploatacji. Według raportu niemieckiego ADAC, obejmującego ponad 1200 modeli, absolutnym liderem rankingu jest Dacia Sandero w wersji TCe ECO-G Essential z instalacją LPG. Koszt przejechania jednego kilometra tym modelem wynosi zaledwie 32,2 eurocenta. Niskie wydatki na eksploatację wynikają nie tylko z ekonomicznego silnika zasilanego gazem LPG, ale również z wysokiej wartości rezydualnej – samochód ten relatywnie wolno traci na wartości.
Na drugim miejscu znalazła się Dacia Spring – jedyny samochód elektryczny w czołówce rankingu, z kosztem 33,5 eurocenta za kilometr. Podium zamyka kolejna wersja wspomnianego Sandero – model z benzynowym silnikiem SCe 65 Essential (33,8 eurocenta/km). Warto również rozważyć zakup Mitsubishi Space Star z silnikiem 1.2 l (35,5 eurocenta/km) oraz Mazdy 2 z jednostką 1.5 l SKYACTIV-G 75 (37 eurocentów/km).
Wszystkie wymienione modele charakteryzują się nie tylko niskimi kosztami eksploatacji, ale również przystępnymi cenami zakupu. Mitsubishi Space Star, Dacię Sandero, Hyundaia i10 można kupić za ok. 60 tys. zł. To sprawia, że są one idealnym wyborem dla osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z motoryzacją.
Przy wyborze pierwszego samochodu należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników. Przede wszystkim warto zastanowić się nad klasą pojazdu. Dla początkującego kierowcy najlepszym wyborem będzie auto klasy B (miejskie) lub C (kompaktowe). Są one łatwiejsze w manewrowaniu i parkowaniu, a jednocześnie oferują wystarczająco dużo miejsca dla 4–5 osób. Istotne są również systemy bezpieczeństwa: im więcej aktywnych systemów wspomagających kierowcę, tym lepiej.
W przypadku zakupu używanego samochodu konieczne jest dokładne sprawdzenie jego stanu technicznego i historii. Warto zweryfikować, czy auto nie brało udziału w poważnych wypadkach oraz czy było regularnie serwisowane. Należy również pamiętać, że niektóre marki są tańsze w utrzymaniu niż inne. Według dostępnych danych, Toyota, Peugeot i Renault mają statystycznie niższe koszty eksploatacji niż BMW, Ford czy Volkswagen.
Dla młodych kierowców z ograniczonym budżetem dobrym rozwiązaniem może być zakup sprawdzonego używanego modelu. Wśród polecanych aut znajdują się:
Istnieje kilka sposobów na obniżenie kosztów utrzymania samochodu. Przede wszystkim warto rozważyć wybór ekonomicznego silnika. Małe jednostki benzynowe o pojemności 1.0–1.4 litra są zazwyczaj tańsze w eksploatacji. Dobrym rozwiązaniem może być również instalacja LPG, która znacząco obniża koszty paliwa.
Bardzo istotne jest regularne porównywanie ofert ubezpieczeniowych. Składki OC dla młodych kierowców mogą się znacząco różnić w zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego. Warto również pamiętać, że status „młodego kierowcy" nie trwa wiecznie. Zatem do kiedy jest się młodym kierowcą? Zgodnie z polskimi przepisami, za młodego kierowcę uznaje się osobę w wieku 18–25 lat, posiadającą prawo jazdy krócej niż 2 lata.
Regularny serwis i dbałość o stan techniczny pojazdu również przyczyniają się do obniżenia długofalowych kosztów eksploatacji. Profilaktyka jest zawsze tańsza niż naprawy awaryjne, które mogą pojawić się w wyniku zaniedbań. Warto również rozważyć wybór marki z niższymi kosztami serwisowymi oraz łatwym dostępem do części zamiennych.
Analizując dane z raportu TÜV 2025, można wskazać modele, które charakteryzują się podwyższoną awaryjnością i mogą generować nieprzewidziane koszty napraw. Do samochodów, które młodzi kierowcy powinni omijać szerokim łukiem, należą przede wszystkim Tesla Model 3 (ponad 14% 3–4 letnich egzemplarzy nie przeszło pierwszego przeglądu technicznego), Ford Mondeo (13,2% aut z usterkami), Skoda Scala (11,8% samochodów z problemami) oraz Ford S-Max i Skoda Superb (po 11,3% modeli z usterkami).
Warto również unikać prestiżowych marek premium, które znacząco zwiększają koszty utrzymania samochodu. Właściciele BMW płacą średnio o 214 zł więcej rocznie niż wynosi średnia krajowa מ na tę kwotę składają się wyższe koszty napraw oraz wyższe składki ubezpieczeniowe. Droższe w utrzymaniu są również samochody marek Ford, Volkswagen i Audi.