aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026
Znajdź nas na    

Jak zmieniały się wyniki egzaminu ósmoklasisty w Polsce w latach 2019-2024

Dział: edukacja

W okresie od 2019 do 2024 roku średnie wyniki uczniów na egzaminie ósmoklasisty w Polsce podlegały wyraźnym wahaniom, zarówno w odniesieniu do trzech przedmiotów obowiązkowych, jak i w kontekście egzaminów z języków obcych. Analiza danych wskazuje na istotne zmiany, które mogą być efektem m.in. reorganizacji formy przeprowadzania egzaminu w czasie pandemii oraz adaptacji uczniów do nowych warunków nauki.

Język polski

W 2019 roku średni wynik z języka polskiego na poziomie ogólnopolskim wyniósł 63,0 % relacji punktów do maksymalnej puli. Rok później odnotowano spadek do 58,98 %, który wiązał się z pierwszym rokiem nauki w warunkach zdalnych. W kolejnych latach nastąpiła stabilizacja – w 2021 roku wynik osiągnął 59,88 %, a w 2022 r. utrzymał się na poziomie 59,81 %. Rok 2023 przyniósł wyraźny wzrost do poziomu 65,72 %, świadczący o efektywniejszym przygotowaniu uczniów do egzaminu. W 2024 r. wynik nieco się obniżył, do 60,65 %, co może oznaczać powrót do normy sprzed pandemii.

Matematyka

Średni rezultat z matematyki w 2019 r. wyniósł 45,0 %. W 2020 i 2021 r. odnotowano stopniowe wzrosty: odpowiednio 46,30 % i 47,37 %. Największy skok nastąpił w 2022 r., gdy średnia osiągnęła 57,37 % – co oznaczało poprawę o niemal 10 punktów procentowych w porównaniu do roku poprzedniego. W kolejnych latach wyniki nieco spadły: do 53,29 % w 2023 r. oraz do 51,63 % w 2024 r., jednak pozostały znacznie wyższe niż przed pandemią.

Język angielski

W przypadku języka angielskiego średnia relacja w 2019 r. wyniosła 59,0 %, ale w 2020 r. spadła do 54,29 %. Od 2021 r. zaobserwowano konsekwentną poprawę: 65,89 % w 2021 r., 66,82 % w 2022 r., 65,78 % w 2023 r. i 66,49 % w 2024 r. — co dowodzi stabilnego podnoszenia się poziomu umiejętności językowych uczniów po początkowych trudnościach.

Inne języki obce

Na tle egzaminów z języków obcych wyróżniły się także francuski i rosyjski. We Francuskim zanotowano wzrost ze 61,0 % w 2019 r. do 87,89 % w 2024 r., natomiast w przypadku języka rosyjskiego średnia wzrosła z 48,0 % do 79,00 % w tym samym okresie. Wyniki z języka hiszpańskiego i niemieckiego utrzymują się w przedziale 65–80 %, z pewną zmiennością rok do roku.

Różnice ze względu na płeć

Analiza wyników z perspektywy płci wykazuje, że dziewczęta przewyższały chłopców w języku polskim i angielskim. W 2024 r. różnica ta wyniosła 8,66 punktu procentowego na korzyść dziewcząt w języku polskim oraz 2,90 punktu procentowego w języku angielskim. W matematyce natomiast chłopcy uzyskali średnio o 0,40 punktu procentowego wyższy wynik niż dziewczęta.

Podsumowanie

Dane z ostatnich sześciu lat wskazują, że pandemia COVID-19 miała istotny wpływ na wyniki egzaminu ósmoklasisty, wywołując początkowy spadek, a następnie silną falę odbicia, zwłaszcza w matematyce. W 2024 r. nastąpiło częściowe wyrównanie do poziomów z lat przedpandemicznych, jednak w przypadku języków obcych i matematyki wciąż utrzymują się wyższe wartości średnich. Obserwowany trend sugeruje, że uczniowie oraz system edukacyjny skutecznie przystosowali się do nowych warunków, co zaowocowało poprawą wyników w większości analizowanych przedmiotów.


opublikowano: 2025-05-06
Komentarze
Polityka Prywatności