aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026
Znajdź nas na    

Instruktor terapii uzależnień - niszowy kierunek w Żaku

Instruktor terapii uzależnień - niszowy kierunek w Żaku

Słuchacze szkoły policealnej Żak zdobywają praktyczną wiedzę i zawody, na które panuje realne zapotrzebowanie na rynku pracy. Jednym z takich zawodów jest instruktor terapii uzależnień. Kierunek przygotowujący do pracy w tym niszowym zawodzie został stworzony tak, aby odpowiedzieć na oczekiwania pracodawców. Słuchaczem można zostać po ukończeniu nauki w liceum ogólnokształcącym, technikum lub liceum dla dorosłych.

Kierunek "Instruktor terapii uzależnień" w szkole policealnej Żak trwa tylko 1 rok. Absolwent wyposażony w specjalistyczną wiedzę i umiejętności może znaleźć pracę w ośrodkach i gabinetach leczenia uzależnień, poradniach psychoterapeutycznych, jednostkach prowadzących grupy wsparcia oraz stowarzyszeniach i fundacjach.

Nie byłoby to jednak możliwe bez odpowiedniego programu nauczania, który obejmuje m.in. zajęcia z zarysu psychologii ogólnej i wprowadzenia do psychopatologii. Słuchacze pogłębiają także swoją wiedzę z zakresu patologii społecznych, dysfunkcji współczesnej rodziny oraz poznają podstawy interwencji kryzysowej z elementami profilaktyki. W pracy instruktora terapii ważna jest znajomość i zrozumienie społecznych uwarunkowań i konsekwencji uzależnień, o których słuchacze także się uczą . Ich przyszłą pracę na pewno ułatwi wiedza zdobyta na zajęciach ze strategii terapeutycznych w terapii indywidualnej i grupowej oraz trening kompetencji interpersonalnych. Program nauczania uzupełnia typologia uzależnień od substancji i środków psychoaktywnych oraz przedmiot o nazwie "Wybrane problemy pedagogiki społecznej i opiekuńczo-wychowawczej".

Instruktor terapii uzależnień w pracy

Praca instruktora terapii uzależnień jest nie tylko odpowiedzialna i satysfakcjonująca, ale także złożona. Dzieli się na wiele obszarów wiedzy i umiejętności terapeutycznych. Sami instruktorzy różnie oceniają swoje kompetencje
w poszczególnych obszarach.

Według badań PARPA z 2014 roku instruktorzy terapii uzależnień najlepiej czują się w prowadzeniu kontaktu indywidualnego z pacjentem i pracy z osobami uzależnionymi w podstawowym programie terapii. Bardzo dobrze oceniają swoją wiedzę o uzależnieniach i psychoterapii oraz umiejętności diagnozowania i planowania terapii, a także prowadzenia grupy terapeutycznej.

Największe problemy, według samych instruktorów, sprawia im praca z pacjentami młodocianymi, sprawcami przemocy i uzależnionymi od narkotyków, a także z rodzinami i osobami z zaburzeniami nawyków i popędów. Instruktor terapii uzależnień to zawód, który wymaga nieustannego poszerzania swojej wiedzy i dalszego rozwijania swoich umiejętności. W zwiększaniu kompetencji pomaga też samo doświadczenie zawodowe i praca w zespole terapeutycznym. Istnieje wiele ciekawych obszarów, których poznanie może być elementem planów doskonalenia zawodowego, np. praca z osobami określanymi jako dorosłe dzieci alkoholików (DDA).


opublikowano: 2018-02-15
Komentarze
Polityka Prywatności