„Chcę dzielić się wiedzą”, „Myślę, że o finansach można mówić ciekawie”, „Młodzi ludzie powinni wiedzieć więcej o finansach” – tak najczęściej motywują swoją decyzję przystąpienia do projektu bankowcy rozpoczynający swoją przygodę wolontariusza BAKCYLA. Projekt BAKCYL to wspólne działanie sektora bankowego na rzecz edukacji finansowej młodzieży. Pomysłodawcą i organizatorem jest Warszawski Instytut Bankowości, partnerem Związek Banków Polskich, honorowym patronem Narodowy Bank Polski.
W projekcie aktualnie uczestniczą: Bank Gospodarstwa Krajowego wraz z Fundacją BGK, Bank BGŻ BNP Paribas, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, Deutsche Bank Polska, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, ING Bank Śląski, Raiffeisen Polbank, Societe Generale oraz Bank Spółdzielczy w Płońsku, ESBANK Bank Spółdzielczy, Mazowiecki Bank Spółdzielczy w Łomiankach, Polski Bank Spółdzielczy w Ciechanowie, Warszawski Bank Spółdzielczy. Projekt zyskuje też coraz liczniejsze wsparcie innych firm i instytucji.
Z partnerskich instytucji rekrutowani są wolontariusze, którzy po gruntownym przygotowaniu w trakcie warsztatowego szkolenia prowadzą lekcje w szkołach gimnazjalnych. W maju zakończyły się przygotowania do roli wolontariusza BAKCYLA ponad siedemdziesięciu bankowców, którzy zostali zgłoszeni przez partnerskie banki na początku roku. Warszawski Instytut Bankowości planowo przeprowadził cztery szkolenia: w Katowicach, Łodzi, Warszawie i Krakowie. Uczestnicy ocenili szkolenia bardzo wysoko, łączna ocena to 4,85 (w skali 1-5). Wraz z osobami, które przeszły szkolenie w poprzednich edycjach projektu, korpus wolontariuszy to aktualnie blisko 150 ekspertów bankowości przygotowanych do prowadzenia lekcji BAKCYLA w gimnazjach. Większość wolontariuszy miała już okazję sprawdzić swoje umiejętności na lekcjach w szkołach. Jak zostali przyjęci w szkołach najlepiej obrazują wysokie oceny i wypowiedzi z ankiet oceny lekcji uczniów i nauczycieli: "dziękuję za ciekawą lekcję", "wszystko na bardzo wysokim poziomie", "zajęcia prowadzone merytorycznie, profesjonalnie, bardzo dobre przystosowanie treści do wieku odbiorców".
Fakt, że lekcje prowadzą w formule wolontariatu eksperci bankowi jest wielką wartością projektu BAKCYL. Po pierwsze uczniowie mają możliwość poznać bankowość bezpośrednio od ekspertów, po drugie swoją postawą i przykładem wolontariusze BAKCYLA budują pozytywny wizerunek sektora bankowego. W trakcie lekcji w szkołach wolontariusze BAKCYLA zobowiązani są do powstrzymania się od promocji produktów bankowych. Swoją misję dzielenia się wiedzą realizują, kierując się najwyższymi standardami profesjonalizmu, rzetelności i społecznej odpowiedzialności.
Lekcje prowadzone są z czterech tematów: "Twoje pieniądze", "Pożyczaj z głową", "Mądre inwestowanie", "Finanse na cale życie", które razem stanowią kompendium wiedzy na temat finansów dla młodego człowieka rozpoczynającego start w dorosłość. Patronat honorowy nad projektem objęły instytucje oświatowe: Minister Edukacji Narodowej, a także kuratorzy oświaty w województwach, w których w tym roku są realizowane lekcje: Mazowiecki Kurator Oświaty, Śląski Kurator Oświaty i Łódzki Kurator Oświaty. Do końca 2017 roku lekcje BAKCYLA powinny być dostępne dla ponad 50 tysięcy uczniów w gimnazjach w całym kraju.