aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026
Znajdź nas na    

Program „Planeta Energii”

106429401 - bawiące się dzieci na łace
Dział: edukacja

Co drugie dziecko w wieku od 7 do 9 lat nie wie, co zrobić w przypadku porażenia prądem, a prawie co piąte nie widzi zagrożeń związanych z przebywaniem w pobliżu obiektów energetycznych. Niemal połowa z nich nie wie też jakie są źródła energii odnawialnej oraz że oszczędzanie prądu jest ważne także dla przyrody.

Tak wynika z badań przeprowadzonych przez PBS na zlecenie Grupy ENERGA. Dlatego już od trzech lat w ramach programu „Planeta Energii” ENERGA edukuje jak bezpiecznie korzystać z energii elektrycznej. W jego tegorocznej edycji wzięło udział 39 tys. dzieci, a dotychczas w projekcie uczestniczyło już prawie 109 tys. najmłodszych z całej Polski.

W przeprowadzonych przez PBS na zlecenie Grupy ENERGA badaniach zapytano uczniów z klas I-III szkół podstawowych m.in. skąd się bierze energia elektryczna, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać, jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych oraz jak postępować podczas burzy lub w przypadku porażenia prądem. Wyniki wskazują, że najmłodsi, pomimo iż mają podstawową wiedzę na temat energii elektrycznej, nie znają zasad związanych z jej bezpiecznym użytkowaniem oraz nie łączą oszczędzania energii z ochroną środowiska.

Grupa ENERGA już od trzech lat realizuje programu edukacyjny „Planeta Energii” skierowany do nauczycieli i uczniów klas I-III ze szkół podstawowych, którego głównym celem jest propagowanie wiedzy o energii elektrycznej w popularnonaukowej formie. Właśnie dobiegła końca trzecia edycja programu, w której uczestniczyło ponad 39 tys. dzieci z całej Polski.

Niemal 15 tys. uczniów odbyło lekcje dotyczące energii elektrycznej!

W ramach tegorocznej edycji programu „Planeta Energii” nauczyciele w oparciu o dostarczone przez organizatora materiały dydaktyczne przeprowadzali lekcji dotyczące energii elektrycznej. Podczas zajęć najmłodsi dowiedzieli się, jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych, jak prawidłowo zachowywać się w pobliżu obiektów energetycznych, podczas burzy oraz jak korzystać z prądu racjonalnie, chroniąc przy tym środowisko naturalne. Przygotowanie przez nauczycieli i uczniów sprawozdania z realizacji lekcji, były warunkiem uczestnictwa w konkursie „Planeta Energii” oraz współzawodnictwa o nagrodę główną – wizytę mobilnego centrum nauki. W przeprowadzonych w szkołach zajęciach edukacyjnych związanych z energią elektryczną uczestniczyło łącznie prawie 15 tys. dzieci.

– W tym roku  sprawdziliśmy poziom wiedzy dzieci, które uczestniczyły w naszym programie oraz tych, które nigdy nie miały z nim kontaktu. Jak pokazują badania, większość uczniów uczestniczących w projekcie „Planeta Energii” potrafi rozpoznać zagrożenia związane z energią elektryczną oraz wie, dlaczego należy ją oszczędzać mówi Marta Dankowska, koordynator projektu z Centrum Marketingu i Komunikacji ENERGA SA. – Dlatego cieszymy się, że tak wielu nauczycieli i uczniów przystąpiło do naszego konkursu. Prąd, choć bardzo pożyteczny, bywa niebezpieczny, dlatego mamy nadzieję, że zdobyta dzięki „Planecie Energii” wiedza pozostanie w pamięci najmłodszych przez wiele lat.

Według Grażyny Sujewicz, wychowawcy jednej ze zwycięskich klas – III D ze SP nr 1 w Turku – „Planeta Energii” to świetnie przygotowany program edukacyjny skierowany do najmłodszych. – Każdy nauczyciel przystępując do konkursu otrzymuje specjalny zeszyt dydaktyczny „ENERGA przedstawia: W krainie prądu elektrycznego”. To doskonała pomoc w przygotowaniu lekcji. Dzięki scenariuszom zajęć i wielu pomocom naukowym, pedagog ma szansę na przeprowadzenie niestandardowych lekcji, a uczniowie w przystępny i ciekawy sposób uczą się czym jest prąd oraz jak bezpiecznie i racjonalnie należy z niego korzystać.

Aby zawalczyć o nagrodę główną w postaci dwudniowej wizyty mobilnego centrum naukowego, należało wykonać także działania dodatkowe. Tutaj liczyło się nieszablonowe podejście nauczycieli do nauki oraz ciekawa realizacja autorskich pomysłów. Organizowano warsztaty ekologiczne, happeningi dotyczące oszczędzania prądu, spotkania z elektrykami, wizyty w muzeach, zbiórki elektrośmieci, konkursy plastyczne czy przedstawienia teatralne.

Spośród nadesłanych przez nauczycieli sprawozdań jury wyłoniło dziesięciu laureatów konkursu. Dodatkowo przyznano jedną nagrodę specjalną oraz pięćdziesiąt wyróżnień.

Ponad 31,5 tys. gości w mobilnym centrum naukowym  „Planeta Energii”!

Mobilne centrum naukowe "Planeta Energii" w kwietniu i maju tego roku przebyło ponad 2,5 tys. km odwiedzając miasta, z których pochodziło dziesięciu zwycięzców konkursu. Miasteczko zawitało do Wrześni, Turku, Radomska, Katowic, Gołdapi, Brodnicy, Ostrołęki, Pruszcza Gdańskiego, Lęborka i Kołobrzegu. Dodatkowo, w ramach inauguracji III edycji programu, miasteczko gościło w Warszawie i Olsztynie.

W każdym z miast ekipa „Planety Energii” z charakterystycznymi wielkimi białymi namiotami przez dwa dni elektryzowała centrum miejscowości. W godzinach przedpołudniowych miasteczko gościło zwycięską klasę oraz uczniów z okolicznych szkół podstawowych, a po południu wszystkich chętnych. Odwiedzający „Planetę” mogli liczyć na wiele atrakcji.

W strefie pierwszej uczniowie poznawali odnawialne źródła energii. Mogli zobaczyć kolejkę zasilaną energią słoneczną czy prądnicę napędzaną strumieniem wody. Dzieci chętnie uczestniczyły w wyścigu samochodzików napędzanych siłą mięśni. W strefie drugiej najmłodsi oglądali edukacyjny film 3D o Energoludkach – sympatycznych mieszkańcach „Planety Energii”. Natomiast w ostatnim z namiotów brali udział w pokazach i eksperymentach prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Dzieci mogły zobaczyć m.in. induktor Ruhmkorffa, generator Van der Graaffa czy zjawisko lewitującej kuli.

Popularyzuję naukę od lat i wiem, że dzieci bardzo lubią się uczyć, ale jest jednak jeden warunek! Język przekazu musi być dostosowany do odbiorcy, jego wiadomości i wieku. „Planeta Energii” to doskonały przykład programu edukacyjnego, który nie tylko przekazuje wiedzę w ciekawy sposób, ale również poprzez zabawę kształtuje świadomość najmłodszych z zakresu bezpiecznego i racjonalnego korzystaniaz prądu mówi Tomasz Rożek, ambasador programu „Planeta Energii”.Wszystkie atrakcje takie jak eksponaty, animacje, projekcja filmu edukacyjnego w 3D, które można zobaczyć w miasteczku, to przede wszystkim forma nauki poprzez zabawę. To właśnie tu dzieci dowiadują się m.in. jak działają urządzenia elektryczne, jak zachowywać się w trakcie burzy czy co zrobić w przypadku porażenia prądem.

Wizyta naukowego centrum ENERGI w każdym mieście cieszyła się ogromnym zainteresowaniem nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Łącznie podczas podróży progi interaktywnej atrakcji przekroczyło ponad 24 tys. dzieci i 7,5 dorosłych.

Już w październiku 2013 kolejna edycja programu „Planeta Energii”

Do tej pory w trzech edycjach programu „Planeta Energii” wzięło udział prawie 109 tys. dzieci z całej Polski. Interaktywne miasteczko zawitało już do 35 miejscowości. W październiku startuje kolejna edycja konkursu. Szczegóły już wkrótce pojawią się w serwisie www.PlanetaEnergii.pl.

Patronat honorowy nad konkursem "Planeta Energii" objęli Minister Edukacji Narodowej oraz Rzecznik Praw Dziecka. Patronat merytoryczny sprawuje Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Patroni medialni programu to magazyn popularnonaukowy Focus oraz sieciaki.pl.

Źródło: ENERGA


opublikowano: 2013-06-25
Komentarze
Polityka Prywatności