aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Znajdź nas na    
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026

Wychowanie w Sieci

Dział: edukacja

Co roku ponad milion Polaków dołącza do grona Internautów. Już kilkuletnie dzieci potrafią buszować w Sieci i ich liczba będzie rosnąć. Od tego roku wszystkie dzieci klas początkowych będą w szkołach poznawać podstawy wiedzy o korzystaniu z nowoczesnych technologii.

Widok 6-latka siedzącego przed monitorem komputera staje się czymś zwykłym, a Internet wychowuje dziś dzieci na równi z domem, szkołą i ulicą. Szkoły stale poprawiają swoje przygotowanie do tej nowej roli. Najsłabszym ogniwem stają się rodzice, którzy – według uczestników zorganizowanej przez Microsoft konferencji „Bezpieczeństwo i ochrona prywatności dzieci i młodzieży w Internecie. Metodyka nauczania i wychowania przez e-Learning” – bardzo często nie znają ani dobrodziejstw ani zagrożeń stojących za nowoczesnymi technologiami.

Jakość wychowania mocno wspieranego dziś przez Internet zależy w dużym stopniu od tego co dziecko znajduje w Sieci i jaki użytek robi z komputera. Liczby mówią same za siebie. Ostatnie badania przeprowadzone w Polsce przez Fundację Dzieci Niczyje pokazały, że ponad połowa Internautów w wieku 12-17 lat zetknęła się w Sieci z przemocą werbalną, 47% doświadczyło wulgarnego wyzywania, co piąty - poniżania, ośmieszania i upokarzania, a 16% - straszenia i szantażowania. Zdaniem specjalistów, problem ten będzie narastał. Z drugiej strony zdecydowana większość rodziców nic nie wie o tym, że ich dzieci stykają się z nieodpowiednimi treściami. Dzieci nie chcą, nie potrafią lub obawiają się rozmawiać o tym z rodzicami, a oni z kolei im w tym nie pomagają, co powoduje, że technologiczna przepaść między pokoleniami się powiększa.

 „Jednym z najważniejszych priorytetów Ministerstwa jest otwarcie polskiej szkoły na nowe technologie. Musimy zapewnić bezpieczeństwo dzieci w inny sposób niż przez  zamykanie komputera w szafie” – mówi Krzysztof Stanowski, podsekretarz stanu z Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Jak zauważa Mairead Keigher, Manager ds. Odpowiedzialności Społecznej na region Europy Środkowej i Wschodniej Microsoft, świat dzieci wypełnia się elektronicznymi gadżetami ułatwiającymi kontakt z otoczeniem, dostęp do rozrywki i naukę. Równocześnie co raz większym problemem staje się zalew nielegalnych lub niebezpiecznych treści oraz wystawienie dziecka na zagrożenia związane z ryzykownymi zachowaniami, w tym z kradzieżami informacji osobistych i danych osobowych. Policja dysponuje cennikami najcenniejszych informacji poufnych kradzionych w Sieci. Dla przykładu za numer konta bankowego można dostać od 30 do 400 dolarów. Dzieci mogą być ofiarami takich zachowań, ale również sprawcami.

„Tyrani przenieśli się do Sieci, gdzie anonimowo mogą poniżać i upokarzać innych – mówi Mairead Keigher. „Nie możemy zostawiać dzieci samych sobie, a najlepszy sposób ochrony to życzliwe zainteresowanie” – dodaje.

Wiele szkół już stosuje elektroniczne dzienniki uczniów. Wkrótce będą musiały je mieć wszystkie szkoły. Na naszych oczach rozwija się pokolenie, których ojczyzną jest Sieć, a po drugiej stronie zostają ich „analogowi rodzice”. W najlepszym razie wiedzą oni do czego służy „Nasza klasa” ale nie mają pojęcia o cyberprzemocy, cyfrowych wirusach i trojanach. Przypominają żeglarzy, którzy muszą cały czas pływają wzdłuż linii brzegowej, kiedy ich dzieci już dano przepłynęły cyfrowy ocean, dzielący je od Nowego Świata. Portale społecznościowe, komunikatory i gry on-line stały się istotą ich życia.

Nauczyciele, opiekunowie, rodzice muszą wiedzieć co dzieci robią w Sieci. Część szkół już zaczęła to robić i założyła w swoich sieciach informatycznych  blokady dostępu do niebezpiecznych treści
i monitorują strony, na które wchodzą dzieci. Z kolei rodzice powinni instalować programy kontroli rodzicielskiej na domowych komputerach. Dzięki nim zaplanują czas jaki dziecko spędza przed komputerem oraz jakiego rodzaju strony internetowe odwiedza. A czas w Sieci staje się równie groźny jak niebezpieczne treści, ponieważ coraz większy odsetek dzieci deklaruje spędzanie przed komputerem przynajmniej 4-7 godzin dziennie, co prowadzi m.in. do uzależnień, wad postawy
i uszkodzenia wzroku.

„Rewolucja internetowa toczy się dalej i nikt jej nie przerwie, a dzieci będą zawsze pierwszymi łowcami nowinek. Dlatego ważna jest ciągła edukacja, ciągły dialog” – uważa Mairead Keigher.

Andrzej Stawujak nauczyciel informatyki i plastyki z Bytomia, uczy dzieci z 4 klasy, jak zarezerwować w Internecie bilety do kina i zaplanować podróż. Przy okazji rozmawia z nimi o korzyściach
i zagrożeniach korzystania z Sieci. Jego zdaniem, środowisko wychowawcze przygotowujące do pracy z Internetem wymaga lepszej organizacji. Dzieci nie da się non stop monitorować, one musza być wyposażone w mechanizmy obronne, przygotowane do tego, żeby czasami powiedzieć „Nie”. Waldemar Kuwaczka, dyrektor Katolickiego Centrum Edukacji Młodzieży KANA mówi o „Dzikim Zachodzie w Sieci”. Rozwój zabezpieczeń dzieci w Internecie porównuje do pasów bezpieczeństwa w samochodach. Obowiązek ich stosowania pojawił się długo po wynalezieniu samochodu. „My nie mamy tyle czasu. Już dziś trzeba uczyć dzieci i rodziców technologii informacyjnej” – uważa Waldemar Kuwaczka.

Od początku XXI wieku szkolenia informatyczne i komunikacyjne objęły setki tysięcy polskich nauczycieli. W programie Intel „Nauczanie ku Przyszłości” wzięło udział ok. 70 tys. pedagogów. Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej do 2006 roku przeszkoliła ponad 90 tys. nauczycieli. W ramach programu edukacyjnego Microsoft „Partnerstwo dla Przyszłości” stworzono system 7 regionalnych centrów innowacji, w którego skład weszły najlepsze Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli w Gliwicach, Łodzi, Lublinie, Kielcach, Opolu, Poznaniu i Warszawie. Regionalne centra innowacji mają na celu wspieranie szkół z danego regionu w dostępie do najnowszego oprogramowania i rozwiązań informacyjno-komunikacyjnych (ICT) oraz pomoc nauczycielom
w ponoszeniu ich umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Do chwili obecnej w Regionalnych Centrach Innowacji ze znajomości technologii ICT przeszkolonych zostało ponad 45 000 nauczycieli.

Oprócz szkoleń nauczyciele dostają też nowe narzędzia do pracy z dziećmi. Firma Intel zaprezentowała netbooka przeznaczonego dla najmłodszych dzieci do pracy w szkole. Urządzenie jest już wykorzystywane m.in. w szkołach podstawowych w Portugalii. W ramach „Partnerstwa dla Przyszłości” Microsoft powstała polska wersja elektronicznego materiału dydaktycznego do nauczania dzieci w wieku 7-12 i 13-16 lat bezpieczeństwa i ochrony prywatności w Internecie. Przy pomocy kilku historyjek obrazkowych dzieci uczą się czym jest Internet, jak można z niego korzystać i jak się zabezpieczyć przez zagrożeniami. Co ważne z materiału tego mogą korzystać nie tylko dzieci
i nauczyciele, ale również rodzice. Wystarczy pobrać go ze strony www.partnerstwodlaprzyszlosci.edu.pl. „W przyszłości będziemy wzbogacać ten materiał o scenariusze najlepszych lekcji opracowanych i zrealizowanych przez samych nauczycieli jako przykłady najlepszych praktyk dla innych” – zapowiada Jan Polak, manager Microsoft odpowiedzialny za projekt „Partnerstwo dla Przyszłości”.

„Nie ma bezpieczeństwa stuprocentowego, istnieje tylko możliwość ograniczenia ryzyka zagrożeń” – mówi Grzegorz Wróbel z Cisco. Po konferencji „Bezpieczeństwo i ochrona prywatności dzieci i młodzieży w Internecie. Metodyka nauczania i wychowania przez e-Learning” wiadomo, że Internet wychowuje nasze dzieci, ale czym ten fakt zaowocuje w przyszłości zależy od wzorowej współpracy między szkołami, rodzicami, twórcami prawa, policją i firmami technologicznymi. Jak zauważył Andrzej Stawujak dziecko może dzięki Internetowi wiedzieć, w jaki sposób tworzyć nowe wirusy i trojany, ale musi też mieć z kim porozmawiać, o tym po co to robić. Tylko w ten sposób można pomóc dziecku dokonywać świadomych wyborów między dobrem a złem i ograniczać szkodliwy wpływ Sieci.

Jak zwiększyć bezpieczeństwo dziecka w Internecie?

•    Poinformować dzieci o zagrożeniach istniejących w Internecie
•    Uzgodnić z dziećmi, jak i kiedy mogą korzystać z komputera
•    Nauczyć się lepszej obsługi komputera
•    Rozmawiać z dziećmi o Internecie i wspólnie z nimi z niego korzystać
•    Zachęcać dzieci i ich przyjaciół, by nawzajem się pilnowali
•    Ustawić komputer domowy i połączone z Internetem konsole do gier w miejscu, które można obserwować
•    Pytać dzieci o to, co robią w Sieci i starać się o konkretne odpowiedzi
•    Prosić dzieci o pokazywanie odwiedzanych witryn i omawiać wszystkie wątpliwości, jakie mogą te strony wywoływać
•    Zabezpieczyć komputer przed wirusami i utratą danych
•    Zainstalować oprogramowanie do filtrowania treści i umożliwiania dostępu tylko do wybranych stron

Na podstawie programu Microsoft „Bądź bezpieczny w Internecie”;
więcej na www.partnerstwodlaprzyszlosci.edu.pl.



ostatnia zmiana: 2009-03-06
Komentarze
Polityka Prywatności