Koniec starego porządku, moment przełomowy w ciągu przemian polityczno-gospodarczych ostatnich dwóch dekad XX wieku czy początek nowego życia? Który z tych etapów zostawił najtrwalsze ślady w Twoim środowisku?
W 2009 roku przypada dwudziesta rocznica wydarzeń, które
pchnęły na nowe tory historię Europy, a potem świata. Jeden po drugim upadały
komunistyczne reżimy, zastępowane – nie bez wysiłku, a czasami porażek – przez
prawdziwe demokracje parlamentarne, suwerenne, z gospodarką rynkową, w których
decydentem był swobodnie wyrażający swą opinię naród.
Po euforii roku 1989 przyszedł czas wielkich zmian, nadziei,
ale i wielkich trudności z przechodzeniem do odmiennego systemu politycznego i
gospodarki rynkowej. Ceną transformacji była inflacja, bezrobocie, upadek
przedsiębiorstw. Równocześnie nowy porządek ustrojowy wielu ludzi skłonił do
aktywności, wzięcia odpowiedzialności za własny los, wyzwolił ich energię,
wzmocnił przedsiębiorczość. Pokazał także sens uczestnictwa, a zarazem
współodpowiedzialności w życiu społecznym i politycznym. Nadał na nowo
znaczenia słowom: obywatel, samorząd, stowarzyszenie, prawa człowieka, Europa…
Chcemy zachęcić do zbadania, jak rok 1989 (traktowany
dosłownie i symbolicznie) zapisał się zarówno w pamięci lokalnych społeczności,
jak i pojedynczych ludzi.
Na konkurs nadsyłane mogą być wyłącznie prace oryginalne,
oparte na samodzielnie zebranych, wcześniej nie publikowanych materiałach
źródłowych (pozyskanych w toku wywiadów, kwerend w archiwach środowiskowych,
publicznych, szkolnych czy domowych); powinny zawierać krytyczną ocenę
wiarygodności źródeł, dowodzić zdolności wyciągania wniosków. Ważna jest również
atrakcyjność prezentacji wyników badań.
Prace mogą mieć różną formę, jak: opracowany zbiór
dokumentów, dziennik czy wspomnienie; uzyskana przez autora i opracowana
relacja świadka lub świadków historii; zbiór zdjęć z autorskim opisem i
komentarzem; film, audycja radiowa czy prezentacja multimedialna wykorzystujące
źródła; dopuszczalne są również inne formy (oprócz czysto plastycznych). Praca
może być podejmowana indywidualnie bądź w grupie do 6 osób.
Termin nadsyłania prac — do 3 marca 2009.
Konkurs zostanie rozstrzygnięty 8 czerwca 2009, kiedy to
nastąpi ogłoszenie wyników i rozdanie nagród.
Pula nagród dla uczniów i wspierających nauczycieli wynosi
60 000 zł. Oddzielnie nagradzane będą również zdjęcia dokumentujące pracę
badawczą w czasie realizacji projektu.
Nadesłane prace dopełnią kolekcję „Historii Bliskiej” w
Ośrodku KARTA, dostępną dla zainteresowanych badaczy i wydawców. Przewidywana
jest prezentacja prac lub ich fragmentów w internecie oraz mediach
ogólnokrajowych i lokalnych.
Szczegółowe informacje, pełny anons i regulamin konkursu na
stronie: