"Obudź w sobie mistrza" - to hasło ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej Akademia Gal IQ, realizowanej w semestrze zimowym bieżącego roku szkolnego. Kampania ma na celu powiększenie sprawności i szybkości uczenia się u dzieci w wieku 10 i 11 lat. Do Akademii IQ przystąpiły szkoły podstawowe z Olsztyna, Poznania, Szczecina, Gdańska, Katowic, Wrocławia, Łodzi, Krakowa, Opola, Gorzowa Wielkopolskiego i Warszawy.
ZAJĘCIA INNE NIŻ WSZYSTKIE
"Wyobraźmy sobie taką scenę: dzieci w klasie siedzą w skupieniu i ciszy, po chwili sięgają po ołówki i z uwagą zaczynają kreślić figury geometryczne... w powietrzu. Po tym ćwiczeniu nauczyciel włącza kojącą muzykę; czas na relaks" - opowiada Szymon Koszel z agencji Prelite, w imieniu realizatora kampanii, poznańskiej firmy GAL. Jak wyjaśnia, te niekonwencjonalne ćwiczenia to przykład zajęć, realizowanych w ramach Akademii.
Młodzi adepci Akademii Gal IQ już drugi miesiąc zgłębiają tajniki efektywnej nauki i prawidłowej pisowni. W każdej ze szkół w wybranych miastach zostały wytypowane dwie klasy - jedna IV i jedna V - z którymi pedagodzy szkolni przeprowadzą 13 cotygodniowych spotkań.
W programie znalazły się ćwiczenia m.in. z tworzenia optymalnych warunków do nauki, technik szybkiego i efektywnego notowania, technik pamięciowych, grafomotoryki, kinezjologii. Ponadto zajęcia słuchowe i ruchowe z wykorzystaniem elementów dramy.
Scenariusz zajęć opracował Zespół Ekspertów Akademii IQ w składzie: Renata Czabaj, prezes Polskiego Towarzystwa Dysleksji, Danuta Stempowska, dyrektor Niepublicznej Poradni Specjalistycznej Psychologiczno-Pedagogicznej w Świdnicy oraz dr Wiesława Wantuch z Instytutu Filologii UAM w Poznaniu.
Uczniowie otrzymali materiały edukacyjne w postaci Programu Edukacyjno-Terapeutycznego "Ortograffiti" Wydawnictwa Operon oraz pomoce szkolne niezbędne do rozwiązywania ćwiczeń. Patronami kampanii są również czasopismo Victor Junior oraz portale edukacyjne Interklasa.pl i Profesor.pl.
Organizatorzy starają urozmaicać zakres tematów poruszanych na zajęciach. Tegoroczna edycja programu została wzbogacona m.in. o kwestie związane z dietą optymalną dla rozwoju młodego umysłu. Zajęcia dotyczące odpowiedniego odżywiania się i jego wpływu na naukę opracowała dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.
PEDAGODZY: SZKOŁY POTRZEBUJĄ WIĘCEJ TAKICH AKCJI
Nauczyciele, którzy prowadzą Akademię Gal IQ zauważają, że nieszablonowe lekcje przynoszą efekt. Ich zdaniem, ćwiczenia ruchowe poprawiają u dzieci koordynację ruchową i dotleniają mózg, a relaksacyjne ułatwiają koncentrację.
"Wszystkim podoba się swobodna atmosfera i towarzystwo muzyki; nie ma przymusu. Dzieciom podobają się ćwiczenia, ich różnorodność i tematyka" - mówi Maria Filipowicz ze Szkoły Podstawowej nr 202 w Warszawie.
"Dzieci mają coraz więcej problemów z nauką. Być może wynika to z tego, że są coraz bardziej obładowane programem. Akademia Gal IQ to taki powrót do źródła: dzieci nauczą się, jak się uczyć" - tłumaczy pedagog Ilona Sosnowska ze Szkoły Podstawowej nr 118 we Wrocławiu.
Specjaliści podkreślają, że szkoły potrzebują akcji skierowanych do dzieci, które mają trudności w nauce, a szczególnie do tych ze specyficznymi zaburzeniami, takimi jak dysleksja rozwojowa czy ADHD. Jak podkreśla prezes Polskiego Towarzystwa Dysleksji Renata Czabaj, nauczyciel musi pamiętać, że uczniowi z dysleksją trzeba poświęcić więcej uwagi. Tłumaczy, że praca z takimi dziećmi wymaga nowoczesnych programów terapeutycznych.
Źródło: http://www.naukawpolsce.pl