aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026
Znajdź nas na    

Od Coca-Cola Cup do profesjonalnej piłki

Dział: edukacja

Są młodymi, bardzo utalentowanymi zawodnikami, mają szansę na wspaniałą karierę i grę w najlepszych klubach w Polsce i za granicą. Michał Janota, Kamil Grosicki oraz Mateusz Bartków, choć pochodzą z różnych stron Polski, łączy ich jedno - wygrali Turniej Coca-Cola Cup. Teraz zgodnie przyznają: "gdyby nie ciężka praca i Coca-Cola Cup nie osiągnęlibyśmy tak dużych sukcesów".

Michał Janota, dziś piłkarz Feyenoordu Rotterdam, wygrał wraz ze swoją drużyną ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Zielonej Górze V edycję Turnieju Coca-Cola Cup w 2003 roku. Został królem strzelców województwa lubuskiego i okrzyknięto go „postrachem bramkarzy”. W tym samym roku z drużyną Gimnazjum nr 27 w Szczecinie triumfował Kamil Grosicki, również zostając królem strzelców w swoim województwie. Teraz Kamil gra w podstawowym składzie Pogoni Szczecin i jest zaliczany do jednych z najbardziej utalentowanych piłkarzy młodego pokolenia w Polsce. Mateusz Bartków zwyciężył ze swoją drużyną z Gimnazjum nr 3 w Lubinie w VIII edycji Coca-Cola Cup 2006. Teraz gra w juniorskiej drużynie Zagłębia Lubin, ale obserwatorzy piłkarscy już zapowiadają: „awans Mateusza do pierwszej drużyny to tylko kwestia czasu”.

„Na trening zaprowadził mnie tata”

„Piłką nożną interesuję się od zawsze. Gdy byłem dzieckiem każdego dnia, po parę godzin, kopałem w piłkę” – powiedział Michał Janota. „W wieku 10 lat przeprowadziłem się do Zielonej Góry z małej miejscowości Gubin, a moi rodzice postanowili zapisać mnie do Klubu Piłkarskiego UKP Zielona Góra. Tak rozpoczęła się moja wielka przygoda z profesjonalną piłką” – dodał.

Podobnie było z Kamilem, którego ojciec zaprowadził na trening trampkarzy Pogoni Szczecin, gdy ten miał 11 lat, oraz z Mateuszem, który – również za namową ojca – trafił w wieku 7 lat do amatorskiej drużyny AKS Strzegom.

„Na trybunach podczas jednego z meczów pojawił się Janusz Stańczyk, trener drużyny juniorskiej Zagłębia Lubin oraz szkolnej drużyny występującej w Coca-Cola Cup. Wpadłem mu w oko i po kilku dniach zadzwonił do mnie z propozycją przejścia do Zagłębia Lubin. Nie zastanawiałem się ani minuty” – powiedział Mateusz.

Wszyscy trafili do szkolnych drużyn występujących w Coca-Cola Cup. Od początku prezentowali wysoki poziom umiejętności gry w piłkę. Ich zespoły bez problemu poradziły sobie w eliminacjach, finałach wojewódzkich i półfinałach krajowych Coca-Cola Cup. Awansowały do finałów krajowych, w których zwyciężyły po pasjonujących i zaciętych meczach. Michał, Kamil i Mateusz strzelili bramki na wagę zwycięstwa. Wspominają to do dziś.

„Na boiskach panowała wspaniała atmosfera, dużo walki i dobrej gry. Takie turnieje jak Coca-Cola Cup pomagają w rozwoju młodych piłkarzy. Występ w tak dużym, ogólnopolskim turnieju, to niepowtarzalna szansa, aby w niedalekiej przyszłości grać w dobrym klubie” – powiedział Michał Janota.

Trampolina Coca-Cola Cup

„Coca-Cola Cup umożliwia młodym piłkarzom porównanie swoich umiejętności z umiejętnościami rówieśników. Tylko podczas meczów o punkty, tzw. „meczów o wszystko”, w pełni można ocenić swoje możliwości, przygotowanie psychiczne i fizyczne. Turniej Coca-Cola Cup to niepowtarzalna szansa na wypromowanie swojego nazwiska” – powiedział Mateusz Bartków.

Po Turnieju Coca-Cola Cup kariery Michała, Kamila oraz Mateusza nabrały tempa. Chłopcy wzmocnili swoje pozycje w wyjściowych „11” w rodzimych klubach i trafili do Reprezentacji Polski juniorów. Co ważne, zaczęli się nimi interesować menedżerowie znanych klubów.

„Takie turnieje jak Coca-Cola Cup są potrzebne i umożliwiają młodym, zdolnym piłkarzom rozwój. Jestem tego najlepszym przykładem. Od takiego turnieju zacząłem swoją karierę: król strzelców, pierwszy prawdziwy wywiad do gazet, pierwszy występ w telewizji” – wspomina Kamil Grosicki.

Michał Janota stawał się coraz bardziej wyróżniającym piłkarzem UKP Zielona Góra. Dzięki swojemu menedżerowi Bartoszowi Olędzkiemu trafił na testy do szkockiego Glasgow Rangers. W sierpniu 2006 roku trafił ostatecznie do młodzieżowej drużyny Feyenoordu Rotterdam.

„Występ w Coca-Cola Cup był dla mnie kolejną szansą do pokazania swoich umiejętności, ale nie myślałem wtedy, że w tak młodym wieku opuszczę Polskę i będę grał w uznanym na całym świecie zespole” – powiedział Janota.

„Jesteśmy niezwykle dumni z Michała, Kamila i Mateusza i zadowoleni z faktu, że Coca-Cola Cup przyczyniła się do ich sukcesu. Cieszymy się, że poprzez organizację Turnieju możemy spełniać marzenia młodych, utalentowanych chłopców, sprawiać im radość

z rywalizacji z rówieśnikami i promować aktywność fizyczną wśród uczniów” – powiedziała Iwona Sarachman, Dyrektor ds. Komunikacji i Kontaktów Zewnętrznych Coca-Cola Poland Services Sp. z o. o.

Kadra Euro 2012?

Choć Michał, Kamil i Mateusz wiele już osiągnęli mają duże ambicje i marzenia, które patrząc z perspektywy ich dotychczasowej kariery, są bardzo realistyczne. Michał chce nadal udoskonalać technikę gry. Już teraz uznawany jest za najlepiej wyszkolonego piłkarza młodego pokolenia w Polsce. Jego marzeniem jest, aby w możliwie krótkim czasie dostać się do podstawowego składu Feyenoordu Rotterdam. Kamil, w pierwszym składzie Pogoni Szczecin gra już od dawna. Teraz, marzy o występie w pierwszym zespole Reprezentacji Polski. Mateusz zaś, planuje grać w pierwszym zespole Zagłębia Lubin, i – jak mówi – na razie nie wybiera się za granicę. Chce grać w Polsce, choć nie wyklucza, że w przyszłości chciałby pograć np. w Wielkiej Brytanii. „Na wszelki wypadek uczę się angielskiego” – powiedział.

Znawcy piłki nożnej w Polsce nie ukrywają, że właśnie tacy piłkarze jak Michał, Kamil i Mateusz powinni tworzyć zaplecze polskiej reprezentacji podczas Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie. Chłopcy mają na to spore szanse, jednak przed nimi jeszcze dużo pracy nad doskonaleniem swoich umiejętności.

„Podczas Euro 2012 Michał będzie miał 22 lata. Jestem pewien, że przyda się naszej reprezentacji. Jest szybki, świetnie wyszkolony technicznie, ma wrodzony talent do gry kombinacyjnej, potrafi bezbłędnie czytać grę i znany jest z niekonwencjonalnych zagrań” – ocenił Mirosław Kędziora, trener drużyny, z którą Michał wygrał w Coca-Cola Cup 2003, na co dzień prowadzący zajęcia z młodzieżą z UKP Zielona Góra.

Michał Janota, Kamil Grosicki i Mateusz Bartków, to nie jedyni piłkarze występujący

w Coca-Cola Cup, którzy obecnie grają w znanych klubach. Pozostali grają m.in. w Legii Warszawa, Polonii Warszawa oraz KSZO Ostrowiec Świętokrzyski. 

Tegoroczna IX edycja Turnieju Coca-Cola Cup wkroczyła w decydującą fazę. Na terenie całego kraju odbywają się Finały Wojewódzkie Turnieju. W dniach 14-15 czerwca odbędą się Półfinały Krajowe, a 20 czerwca Finał Krajowy na stadionie Agrykoli w Warszawie.

W tegorocznej edycji Turnieju udział bierze 50 000 młodych piłkarzy z 4853 drużyn ze szkół z całej Polski. Zwycięzcy, w nagrodę otrzymają prestiżowy Puchar Coca-Cola Cup, pamiątkowe medale i w nagrodę wyjadą na mecz znanej drużyny z czołowej ligi europejskiej.

Organizatorem i pomysłodawcą Turnieju jest Coca-Cola Poland Services. Patronat nad Turniejem objęły Ministerstwo Sportu, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Szkolny Związek Sportowy. Ogólnopolskimi patronami prasowymi są: Bravo Sport oraz Przegląd Sportowy, internetowymi – Sportbiznes.pl, sports.pl oraz naszemiasto.pl. Patronat radiowy sprawuje Program III Polskiego Radia. Prasowymi patronami w poszczególnych województwach zostali: Gazeta Krakowska, Echo Dnia, Super Nowości, Gazeta Lubuska, Gazeta Olsztyńska, Słowo Polskie/ Gazeta Wrocławska, Gazeta Współczesna, Nowa Trybuna Opolska, Głos Szczeciński, Dziennik Wschodni, Gazeta Pomorska, Gazeta Poznańska/ Głos Wielkopolski, Dziennik Bałtycki, Dziennik Elbląski, Życie Warszawy. Regionalny patronat telewizyjny objęły: TVP3 Kraków, TVP3 Białystok oraz TVP3 Szczecin. Oficjalny serwis internetowy Turnieju Coca-Cola Cup 2007 znajduje się pod adresem: www.cocacolacup.pl. Partnerami Turnieju zostali: JVC oraz Uhlsport.

Coca-Cola Poland Services to spółka-córka The Coca-Cola Company – właściciela wiodących marek napojów bezalkoholowych, który obecny jest w ponad 200 krajach świata. Wśród marek firmy obecnych w Polsce znajdują się: Coca-Cola, Coca-Cola Light, Cherry Coke, Fanta, Sprite, Lift, Kinley Tonic, napój izotoniczny Powerade, soki, nektary i napoje owocowe Cappy, napój energetyczny Burn, napoje herbaciane Nestea, napoje kawowe Nescafé Xpress oraz wody mineralne Multivita, Vita i naturalna woda źródlana Kropla Beskidu. System Coca-Cola w Polsce reprezentuje także Coca-Cola HBC Polska – oddział Coca-Cola Hellenic Bottling Company, będącej pod względem sprzedaży drugim na świecie rozlewcą napojów The Coca-Cola Company, docierającym do 500 milionów konsumentów.

Więcej informacji o Turnieju znajduje się również na stronie www.cocacolacup.pl.


Komentarze
Polityka Prywatności