aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026
Znajdź nas na    

Połowa uczniów nie lubi chodzić do szkoły

Dział: edukacja

Tylko 53 proc. uczniów klas V i VI szkół podstawowych deklaruje, że lubi chodzić do szkoły. Z wiekiem dzieci odsetek maleje; do szkoły chodzi chętnie 40 proc. gimnazjalistów i 32 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych - wynika z audytu przeprowadzanego w ramach kampanii społecznej "Szkoła bez przemocy".

Wyniki przedstawiono w Warszawie podczas konferencji: "Obraz polskiej szkoły. Czy szkoły mogą skutecznie przeciwdziałać przemocy?".

Audyt przeprowadzono na początku tego roku w ponad 200 szkołach (w klasach V i VI szkół podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych), wybranych spośród 1500 placówek jakie chciały się jemu poddać. Jak zaznaczył autor badania psycholog społeczny prof. Janusz Czapiński z Uniwersytetu Warszawskiego, szkoły do audytu dobrano tak, aby były one jak najbardziej reprezentatywne.

Z badania wynika także, że 64 proc. uczniów szkół podstawowych uważa, że ma w szkole prawdziwych przyjaciół, w gimnazjach wskaźnik ten spada do 53 proc., a w szkołach ponadgimnazjalnych wynosi 38 proc.

W szkole docenianych czuje się 30 proc. uczniów V i VI klas, 19 proc. gimnazjalistów i 11 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

12 proc. uczniów szkół podstawowych przyznało, że w szkole czuje się niepewnie, odsetek ten dla gimnazjalistów wynosi 14 proc., a dla uczniów szkół ponadgimnazjalych - 15 proc. Uczniowie pytani byli także, czy boją się chodzić do szkoły; pozytywnej odpowiedzi udzieliło 3 proc. uczniów szkół podstawowych oraz 4 proc. gimnazjalistów i 5 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

24 proc. V i VI-klasistów boi się niektórych lekcji, odsetek ten w gimnazjum wynosi 38 proc., a w szkołach ponadgimnazjalnych - 54 proc. Wysokie są też odsetki uczniów, którzy przyznali, że nudzą się na lekcjach: w szkole podstawowej - 24 proc., gimnazjum - 43 proc., szkole ponadgimnazjalnej - 56 proc.

Z badania wynika również, że tylko około 30 proc. 11-latków przyznaje, iż ufa większości ludziom. Wskaźnik ten zmniejsza się z wiekiem i tylko około 10 proc. 18-latków deklaruje zaufanie do innych. Jak poinformował Czapiński, odsetek ten jest analogiczny jak dla dorosłych Polaków.

Jak mówił podczas konferencji psycholog społeczny prof. Adam Frączek, rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, kluczem do sukcesu w przeciwdziałaniu przemocy w szkole jest stworzenie w niej takiej atmosfery, aby uczniowie lubili do niej chodzić. "Szkoła bez przemocy to szkoła przyjazna uczniowi" - podkreślił Frączek.

Profesor tłumaczył, że nie można naprawić sytuacji w szkołach zaczynając od wprowadzenia dyscypliny i kar. "Trzeba zacząć od nagradzania uczniów za wszystko co robią dobrze, dopiero później można zacząć karać" - przekonywał. Według niego, uczeń, aby zechciał otworzyć się przed nauczycielami i zwierzyć ze swoich problemów musi najpierw mieć do nich zaufanie, musi czuć się akceptowany i bezpieczny.

Według Frączka, ważne jest także, aby sam nauczyciel czuł się pewny w tym co robi - miał kompetencje, ale także umiał przyznać się przed uczniami, gdy czegoś nie wie. "Jeśli uczeń wie więcej niż nauczyciel, niech ten zachęci go, aby podzielił się wiedzą z nim i z klasą" - dodał.

Również były wiceminister edukacji, wiceprezydent Warszawy Włodzimierz Paszyński, podkreślił rolę w wychowaniu "mądrego, rozumnego" nauczyciela. Zwrócił także uwagę na dialog, dzięki któremu - jego zdaniem - problemy uczniów rozwiązywane są na bieżąco i nie dochodzi do ich eskalacji oraz budowana jest wspólnota w klasie i w szkole.

Elżbieta Matejka z Ministerstwa Edukacji Narodowej zauważyła, że "przypomnienie tego, że uczniowie potrzebują mądrych, uczciwych, przyjaznych dorosłych, takich, którzy pomogą im dokonywać wyborów i podejmować dobre decyzje jest jednym z czterech głównych filarów rządowego programu +Zero tolerancji dla przemocy w szkołach+".

Podkreśliła także, że współczesna profilaktyka proponuje kary zastąpić konsekwencjami wychowawczymi, co także uwzględniono w rządowym programie. "Próbujemy jasno powiedzieć czego od uczniów oczekujemy i jakie spotkają ich konsekwencje, gdy nie będą tych oczekiwań spełniać" - dodała.

Celem kampanii społecznej "Szkoła bez przemocy" jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach poprzez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a także dostarczenie szkołom wsparcia i narzędzi, które skutecznie i systemowo zwalczałyby to zjawisko. Organizatorem kampanii są grupy wydawnicze Orkla Presse Polska i Polskapresse oraz Fundacja Grupy TP.

Źródło: http://www.naukawpolsce.pl/nauka/

Komentarze
Polityka Prywatności