Kandydaci podczas tworzenia nowego CV, które musi zostać dopasowane do wybranej przez oferty pracy, bardzo dużą uwagę przykładają do opisu swoich kwalifikacji oraz kompetencji miękkich. Te pierwsze można w bardzo łatwy sposób udowodnić np. poprzez przedstawienie odpowiednich certyfikatów czy dyplomów. Co w takim wypadku zrobić z kompetencjami miękkimi? W ich opisaniu i przedstawieniu pomoże Ci metoda STAR. Na czym polega? Sprawdźmy!
Metoda STAR — co to jest i na czym polega?
Na metodę STAR składają się cztery, niezwykłe istotne elementy, odpowiadające poszczególnym literom tego słowa:
S — jak situation (sytuacja)
T — jak task (zadanie)
A — jak action (akcja, działanie)
R — jak result (rezultat)
To właśnie te elementy są pomocne podczas formułowania odpowiedzi na pytania rekrutacyjne odnoszące się do kompetencji miękkich. Według schematu na samym początku warto przywołać konkretną sytuację, w której dana cecha została wykorzystana czy ujawniona. Następnie należy opisać zadanie — rolę, którą w momencie wykonywania zadania przyjąłeś. Podczas opisywania działania skup się na tym, w jaki sposób byłeś w stanie poradzić sobie z problemem i osiągnąć wyznaczony cel. Na samym końcu należy opisać rezultat całego działania. Dzięki tym czterem etapom uda Ci się w łatwy sposób przedstawić swoje kompetencje miękkie w kreatywny sposób, a nie tylko je wymienić.
Kiedy metoda STAR jest przydatna?
Metoda STAR, oprócz opisu kompetencji miękkich, przyda się szczególnie w momencie tworzenia odpowiedzi na pytania dotyczące sposobu rozwiązania problemów. Dzięki niej w łatwy sposób możesz zaprezentować swoje atuty i cechy, jednocześnie pokazując ścieżkę dotarcia do rozwiązania problemu. W ten sposób osoba odpowiadająca na pytanie nie tylko przedstawia solidne argumenty, ale też może w łatwy sposób pokazać, jak jej cechy charakteru wpłynęły na przebieg danej sytuacji.
Jak przygotować się do odpowiedzi na pytanie o kompetencje miękkie?
Przed samą rozmową warto przemyśleć, jakie kompetencje miękkie wiążą się z danym stanowiskiem i są dla niego kluczowe. Podczas wypisywania swoich umiejętności na kartce pomyśl, które z nich przydałyby Ci się podczas codziennego dnia w pracy i to na nich się skup. Pomoże Ci w tym analiza obowiązków pracownika i wymagań, jakie pracodawca stawia kandydatom.