aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026
Znajdź nas na    

Projektowanie własnej gry, tworzenie aplikacji mobilnych czy stron internetowych – rusza cykl bezpłatnych kursów dla ambitnych studentów warszawskich uczelni

Daft Academy
Daft Academy

Dynamiczny rozwój sektora technologicznego sprawia, że studenci już podczas studiów, szukają możliwości zdobycia praktycznych umiejętności, które przełożą wiedzę akademicką na wiedzę zawodową. Pomocną dłoń, w kierunku ambitnych i głodnych wiedzy pasjonatów, coraz częściej wyciągają firmy technologiczne. Z początkiem roku akademickiego ruszają zapisy na DaftAcademy – cykl praktycznych, bezpłatnych kursów specjalistycznych dla studentów i absolwentów, chcących poszerzać i wzbogacać nabytą już wiedzę, o nowe umiejętności. Zajęcia odbędą się na wybranych warszawskich uczelniach, a poprowadzą je eksperci, na co dzień pracujący w polskich startupach.

W Polsce pracuje ok. 360 tysięcy specjalistów IT, w tym ok. ćwierć miliona programistów. Tych ostatnich brakuje ok. 50 tys. – wynika z danych GUS za trzeci kwartał 2018 roku. Z kolei według raportu firmy doradczej McKinsey, do 2030 roku powstanie od 20 do 50 milionów miejsc pracy, w branżach, które są dziś jeszcze nieznane. W przeważającej mierze będą to stanowiska dla tzw. pracowników wiedzy, wysoko wykwalifikowanych osób, biegle poruszających się w środowisku najnowszych technologii.

Mimo iż, w każdym kolejnym roku akademickim na kierunkach technologicznych naukę rozpoczynają tysiące studentów, zapotrzebowanie na nowych pracowników nieustannie zgłaszają zarówno wielkie korporacje, jak i małe firmy. Dlatego pracodawcy coraz częściej decydują się na merytoryczną współpracę z uczelniami wyższymi.

Wiedza poparta praktyką – uczelnie i biznes łączą siły

O tym, że biznes powinien współpracować z uczelniami nie trzeba dziś nikogo przekonywać. Obie strony odgrywają ważną rolę w kształtowaniu rynku pracy. Ich wspólnym interesem jest m.in. działanie na rzecz tworzenia warunków, które umożliwią wykorzystanie twórczego potencjału drzemiącego w studentach i absolwentach.

Umiejętnie zarządzanie relacjami biznesu i nauki przynosi trójstronne korzyści. Studentom, uczestniczenie w wykładach i zajęciach prowadzonych przez praktyków, pozwala nie tylko zdobyć praktyczne doświadczenia z wykorzystania technologii IT, ale też zbudować sobie realny obraz przyszłej pracy zawodowej i zdefiniować cele na przyszłość. Uczelnie mogą zaproponować ciekawszą ofertę kształcenia, sfinansować dodatkowe badania naukowe czy prace dyplomowe. Z kolei firmy mają szansę na znalezienie, ambitnych i otwartych na rozwój, przyszłych pracowników.

Współpraca w praktyce – od targów pracy po profesjonalne laboratoria

Jak wynika z danych fundacji Pro Progressio, w Polsce około 100 firm współpracuje obecnie z uczelniami, a zdecydowana większość z nich to podmioty działające w branży IT. Taka kooperacja jest realizowana zarówno przez duże międzynarodowe koncerny, jak i mniejsze, lokalne firmy technologiczne. Zazwyczaj dotyczy realizacji wspólnych przedsięwzięć i projektów dydaktycznych, kursów i szkoleń, po ukończeniu których studenci często otrzymują różnego rodzaju certyfikaty i dyplomy.

Inne przykłady to doradztwo przy opracowywaniu programu studiów, organizowanie praktyk zawodowych, opieka nad kołami naukowymi, a nawet udział w ustalaniu tematów prac magisterskich. Część firm dodatkowo wspiera uczelnie w wyposażaniu ich laboratoriów w odpowiedni sprzęt oraz oprogramowanie. Mentoring pracowników firmy IT i pracowników naukowych uczelni może dotyczyć również drużyn startujących w konkursach organizowanych przez firmy IT, takich jak Intel Challenge czy Microsoft Imagine Cup.

Ze strony uczelni inicjatorami współpracy są często studenckie koła naukowe lub nieformalne grupy zaangażowanych studentów i wykładowców. Bywa że współpraca, która nawiązywana jest z myślą o jednym projekcie, rozciąga się na kolejne lata.

DaftAcademy – programowanie w duchu kreatywności

Jednym z przykładów takiej długofalowej współpracy pomiędzy uczelnią a biznesem jest DaftAcademy – cykl praktycznych kursów technicznych organizowany od 4 lat przez grupę Daftcode, we współpracy z najlepszymi ośrodkami akademickimi w Warszawie. Połączenie solidnych podstaw akademickich i praktyki, ma umożliwić studentom zdobycie unikalnych umiejętności, pożądanych w startupach technologicznych i zapewnić im lepszy start w życiu zawodowym. Od momentu powstania projektu, odbyły się 34 kursy, które ukończyło 2200 studentów i absolwentów. Chętnych było ponad dwa razy więcej – wpłynęło ponad 5,5 tys zgłoszeń. Dlatego organizatorzy co roku rozbudowują program, tak aby z zajęć mogło skorzystać jeszcze więcej osób.

W branży IT dzielenie się wiedzą to podstawa. Wiele języków i aplikacji jest dostępnych na zasadzie open source, więc deweloperzy chcą odwdzięczyć się społeczności, udostępniając swoje fragmenty kodu na GitHubie czy wymieniając się spostrzeżeniami i rozwiązaniami na forach internetowych. Jednak kursy, na których można fizycznie spotkać osobę specjalizującą się w danej technologii i zadać jej dowolne pytanie, są niezastąpione w samorozwoju.

Pythona zacząłem uczyć się, aby napisać moją pracę inżynierską (stworzenie generatora muzyki), ponieważ jest to język, który pozwala tworzyć bardzo złożone narzędzia Machine i Deep Learning'owe, w dość prosty sposób. Moją wiedzę zawsze chciałem wykorzystywać w praktyce, a najwięcej frajdy sprawiło mi połączenie sztucznej inteligencji z moją największą pasją jaką jest muzyka. Programowanie wymaga od nas specjalistycznej wiedzy i dużego doświadczenia, ale jest jeszcze jeden niezwykle istotny czynnik – kreatywność, bez której nic ciekawego by nie powstało. DaftAcademy to niepowtarzalna okazja do wzięcia udziału w ciekawych projektach pod okiem profesjonalistów, oraz możliwość nawiązania znajomości z wieloma podobnymi do nas uczestnikami – wskazuje Mateusz Dorobek, uczestnik poprzedniej edycji kursu Python.

Kompetencje przyszłości w IT

Wraz z początkiem roku akademickiego ruszyły zapisy do tegorocznej edycji DaftAcedemy, w ramach której na studentów oraz świeżo upieczonych absolwentów, od listopada, czekają nieodpłatne kursy z programowania (Python), tworzenia stron internetowych (Front-end), projektowania produktów cyfrowych (UX/UI), tworzenia aplikacji mobilnych (iOS, Android), czy własnej gry od podstaw (GameDev).

Kurs ,,GameDev”, nowość w tegorocznym programie, wprowadziliśmy z myślą o wszystkich studentach, nie tylko informatyki, którzy marzą o stworzeniu własnej gry od podstaw. Podczas kursu przedstawiamy bazowe umiejętności developera Unity, pokażemy jak tworzyć i animować podstawowe assety graficzne, oraz nauczymy myśleć o grach jako o kompleksowym i spójnym produkcie, w którym bardzo ważna jest jego wizja – zachęca Mariusz Leśniewski, Game Designer z DaftMobile, współprowadzący zajęcia.

Wszystkie kursy w ramach bieżącej edycji DaftAcademy składają się z 4-8 spotkań i są prowadzone na poziomie podstawowym przez specjalistów z Daftcode i spółek powiązanych: DaftMobile, EL Passion i Straal. Mogą na nie aplikować studenci oraz absolwenci z maksymalnie dwuletnim stażem pracy, a także osoby niezwiązane z branżą, które chcą rozwijać swoją karierę jako programiści lub projektanci. Zapisy na wszystkie kursy ruszyły w tym tygodniu i zakończą się 6 lub 11 listopada, w zależności od ścieżki tematycznej.

Zajęcia będą odbywać się na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych oraz Wydziale Elektroniki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego, a także na Uniwersytecie SWPS, który w tym roku po raz pierwszy przystąpił do inicjatywy.

W ubiegłym roku akademickim do programu zgłosiło się ponad 2 tys. studentów i absolwentów. To pokazuje, jak duże jest zapotrzebowanie na możliwość zdobycia praktycznej wiedzy jeszcze na studiach. Jako firma tworząca biznesy technologiczne, dobrze znamy rynek i wiemy, w które technologie i obszary kompetencji warto inwestować. Dla nas dzielenie się wiedzą od początku było, jednym z głównych filarów istnienia firmy. Tym bardziej cieszy nas, kiedy niektórzy uczestnicy akademii decydują się do nas aplikować i wspólnie z nami rozwijać swoją pasję – podkreśla Jędrzej Szcześniak, współzałożyciel Daftcode.

Kształcenie w obszarze kierunków technicznych wymaga bezpośredniego kontaktu studentów z ludźmi biznesu. Inicjatywy takie jak DaftAcademy ułatwiają studentom start na rynku pracy i wyposażają ich w cenne umiejętności wykraczające poza podstawy

programowe studiów. Część z nich już w trakcie nauki rozwija swoje pierwsze pomysły biznesowe, dlatego tak bardzo cenią sobie możliwość współpracy z praktykami i warsztatową formę dzielenia się wiedzą. Równie istotne są tzw. kompetencje miękkie związane m.in. ze zdolnościami komunikacyjnymi, pracą zespołową, autoprezentacją, czy kreatywnym rozwiązywaniem problemów, które odgrywają w późniejszym życiu zawodowym bardzo ważną rolę – wskazuje dr hab. Wojciech Domitrz, prof. PW, dziekan Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.

Student – startupowiec”

Od jakiegoś czasu mówi się, że Start-upy mogą stać się pracodawcą przyszłości. Aby jednak możliwe było budowanie globalnych, odnoszących sukcesy firm technologicznych, oprócz kompetencji specjalistycznych potrzebna jest dobra strategia i jej efektywne wdrożenie.

Dlatego od trzech lat na warszawskiej SGH, w ramach cyklu CEMS Course, organizowany jest program CEO Academy. Jest to seria wykładów oraz warsztaty, których celem jest przygotowanie studentów do pracy na najwyższych stanowiskach zarządczych w startupach. Uczestnicy kursu przechodzą przez wszystkie etapy tworzenia startupu – od pierwszych kroków i analizy rynku, tworzenie produktu i współpracę z zespołami deweloperskimi, przez budowanie marki i zdobywanie rynku dzięki odpowiedniej strategii marketingowej, po skalowanie na globalnych rynkach. Studenci mogą także dowiedzieć się o inwestowaniu w startupy z perspektywy funduszu VC. Do tej pory swoją wiedzą i doświadczeniem, podzielili się zarządzający polskimi firmami technologicznymi z Perfect Gym, Tylko, Nethone, Booksy, Performante, Straal, EL Passion, Restaurant Week, Daftcode i przedstawcile funduszów inwestycyjnych: Market One Capital i Inovo VC.

Zapisy na DaftAcademy na stronie: https://daftacademy.pl/

DaftAcademy – promo video: https://vimeo.com/368010845

Link do wydarzenia na Facebooku: https://www.facebook.com/events/2435368606711236/


opublikowano: 2019-10-28
« powrót
Komentarze
Polityka Prywatności