aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026
Znajdź nas na    

Złożone umiejętności cyfrowe najtrudniejszym wyzwaniem dla szkół

Dział: edukacja

Niski poziom umiejętności i kompetencji cyfrowych wśród uczniów oraz potrzeba wprowadzenia do doskonalenia zawodowego nauczycieli nauki efektywnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych to jedne z najbardziej pilnych wyzwań, przed jakimi stoi obecnie europejska edukacja szkolna.

Tak wynika ze sprawozdania opublikowanego przez Komisję Europejską i New Media Consortium, organizację niekomercyjną z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, zrzeszającą specjalistów w dziedzinie technologii kształcenia. W pierwszym sprawozdaniu pt. Horizon Report Europe: 2014 Schools edition przedstawiono w zarysie tendencje i zmiany technologiczne, które w najbliższych pięciu latach mogą mieć wpływ na edukację szkolną. Wyzwania dla szkół w Europie podzielono na trzy kategorie: "możliwe do rozwiązania", ƒ"trudne" i "złożone". Sprawozdanie nawiązuje do celów zaproponowanej przez Komisję inicjatywy na rzecz otwartej edukacji i opiera się na informacjach przekazanych przez ponad 50 ekspertów z 22 państw europejskich, Wspólnego Centrum Badawczego Komisji Europejskiej, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO). Według autorów sprawozdania niezbędne są pilne działania propagujące innowacyjność w prowadzeniu zajęć lekcyjnych, aby móc wykorzystać rosnącą popularność mediów społecznościowych, otwarte zasoby edukacyjne, coraz częstsze nauczanie oparte na danych językowych (ang. data-driven learning) i odpowiednie metody oceny.

"Sprawozdanie zawiera cenne informacje i wskazówki dla decydentów politycznych i kierownictwa szkół na temat konieczności korzystania z cyfrowych i otwartych zasobów edukacyjnych.Europa musi podnieść poprzeczkę, jeśli chcemy zagwarantować, że nasi młodzi ludzie będą odpowiednio przygotowani do przyszłego życia zawodowego", powiedziała Androulla Vassiliou, europejska komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży."Lepsze umiejętności cyfrowe oraz dostęp do cyfrowych i otwartych zasobów mają zasadnicze znaczenie nie tylko dla poprawy nauczania, lecz także dla tworzenia elastycznych modeli edukacyjnych, które ułatwiają uczenie się przez całe życie".

W sprawozdaniu stwierdzono, że włączenie ICT do kształcenia nauczycieli i podniesienie niskiego poziomu kompetencji informatycznych uczniów to wyzwania, z którymi można sobie poradzić. Trudniejsze jednak będzie stworzenie w perspektywie krótkoterminowej możliwości kształcenia "autentycznego" bazującego na realnym doświadczeniu oraz połączenie kształcenia formalnego i pozaformalnego. Do najtrudniejszych wyzwań zalicza się m.in. ulepszenie nauczania myślenia kompleksowego i aktywizację uczniów jako "współtwórców" procesu kształcenia.
Jak przewidują specjaliści, chmury obliczeniowe i tablety już w przyszłym roku będą codziennością w wielu szkołach europejskich, podczas gdy uczenie przez gry komputerowe oraz połączenie otoczenia fizycznego i wirtualnego stanie się integralną częścią zajęć lekcyjnych dopiero w ciągu następnych dwóch do trzech lat. Eksperci wskazują, że nawet pięć lat może potrwać opracowanie zdalnych i wirtualnych laboratoriów oraz strategii zachęcających uczniów do odgrywania aktywnej roli we współtworzeniu ich kształcenia.
Inne kwestie oraz te poruszone w sprawozdaniu Horizon Report będą przedmiotem dalszych dyskusji w grudniu br. podczas europejskiej konferencji wysokiego szczebla "Edukacja w erze cyfrowej", której organizatorami są Komisja Europejska i włoska prezydencja Unii Europejskiej.

opublikowano: 2014-10-02
Komentarze
Polityka Prywatności