Do 4 października br. zbierane są zgłoszenia od uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski, którzy chcą rozwijać swój talent, zdobyć wiedzę wykraczającą poza program szkoły oraz wymienić się doświadczeniem z innymi młodymi ludźmi.
Podstawowym rozwiązaniem adresowanym przez szkoły do uczniów wybitnie uzdolnionych jest indywidualny tok nauki. Jednak stosunkowo niewiele osób korzysta z tej propozycji. W szkołach ponadgimnazjalnych najczęściej realizowanym procesem rozwojowym jest przygotowanie wybranych uczniów do udziału w różnego rodzaju olimpiadach i konkursach. Tymczasem społeczność uczniów wybitnie uzdolnionych powinno się traktować podobnie jak talenty pracownicze i proponować im szereg aktywności rozwojowych w ramach dostosowanych do ich potrzeb programów - na wzór realizowanych z sukcesami w przedsiębiorstwach programów rozwojowych dla talentów, będących częścią systemu zarządzania talentami.
Uczniowie, którzy wykazują się ponadprzeciętną aktywnością i potrzebą rozwoju, nie mają możliwości rozwijać się w strukturach oferowanych przez obecny system edukacji. Niezbędne jest zatem zapewnianie im jak największej liczby różnego rodzaju ofert edukacyjnych, z których będą mogli wybierać najbardziej odpowiednie dla siebie. Drugim istotnym aspektem jest też umożliwienie uczniom uzdolnionym nawiązywania kontaktów i wymiany wiedzy z osobami na zbliżonym poziomie rozwojowym.
Wychodząc naprzeciw tym potrzebom Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych stworzyła projekt pozwalający młodym ludziom czerpać z doświadczenia praktyków i ekspertów z poszczególnych dziedzin. W trakcie warsztatów położony zostanie nacisk na umiejętność pracy w zespole, rozwiązywania problemów oraz prezentacji i wystąpień publicznych. Aby stworzyć odpowiednie środowisko dla rozwoju talentów stwarzamy okazję do współpracy z uczniami o podobnych zainteresowaniach, wymiany wiedzy i doświadczeń, również w środowisku internetowym.
Warsztaty edukacyjne realizowane będą od 16 października do 30 listopada 2014 r. w pięciu miastach. Każdy warsztat będzie realizowany w formie stacjonarnego spotkania oraz zajęć e‑learningowych. Po zajęciach udostępniony zostanie film z warsztatów. W ramach zajęć zdalnych poszczególne zagadnienia będą pogłębiane poprzez realizację zadań grupowych (praca w internetowym środowisku) oraz rozmowy z ekspertem.
Analizując zapotrzebowanie na poszczególne kompetencje zawodowe wybraliśmy następujące tematy warsztatów:
1. Media społecznościowe w promowaniu inicjatyw młodych ludzi - 16.10.14 r. (Katowice)
Po tych warsztatach planowanie kampanii i wykorzystanie mediów społecznościowych do propagowania przedsięwzięć nie będzie miało dla uczestników tajemnic. Podczas zajęć będą poznawać bowiem praktyczne aspekty zastosowania nowoczesnych narzędzi komunikacji oraz społeczno-ekonomiczny wymiar działalności młodzieży.
2. Budowanie portfolio przyszłych kompetencji zawodowych - 22.10.14 r. (Warszawa)
W ich trakcie uczestnicy przygotują się do wejścia na rynek pracy. Dowiedzą się jak tworzyć profesjonalne portfolio (w tym: e-portfolio) poprzez świadomą pracę nad ścieżką edukacyjną i gromadzenie doświadczeń.
3. Warsztaty z komunikacji i pracy grupowej - 27.10.14 r. (Kraków)
To praktyczny warsztat z zakresu kompetencji komunikacyjnych oraz pracy w zespołach czyli niezbędnych umiejętności menedżera. W jego trakcie uczestnicy dokonają autodiagnozy oraz dowiedzą się w praktyce w jaki sposób wykorzystywać potencjał każdego członka zespołu.
4. Tworzenie innowacji metodą Design Thinking - 7.11.14 r. (Wrocław)
Zapoznamy uczestników z procesami tworzenia innowacji społecznych i gospodarczych oraz praktycznie zastosujesz tą wiedzę. Warsztat pozwoli im współtworzyć praktyczne innowacje społeczne - istotne dla lokalnych społeczności i środowiska szkolnego, a w przyszłości - innowacje gospodarcze.
5. Tworzenie przedsięwzięcia e-biznesowego - 14.11.14 r. (Poznań)
Wielu uzdolnionych uczniów myśli o założeniu w przyszłości własnej firmy. Ten warsztat pozwoli im rozwinąć w sobie przedsiębiorcze postawy oraz zdobyć wiedzę niezbędną do założenia własnej działalności gospodarczej z wykorzystaniem narzędzi e-commerce.