aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026
Znajdź nas na    

Innowacyjny projekt „MOS-T w przyszłość

most w przyszłośc logo przezroczyste
Dział: edukacja

Wypracowanie nowych form aktywizacji zawodowej dla wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii” realizowany w Ustce pozwala odnaleźć się na rynku pracy młodzieży, która opuszcza ośrodki wychowawcze.

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Ustce jest publiczną placówką koedukacyjną, która zapewnia wychowankom realizację obowiązku szkolnego w gimnazjum oraz całodobową opiekę w internacie. Obowiązek szkolny, w formie zajęć dydaktyczno-wychowawczych, realizują wychowankowie w wieku od 13 do 18 roku życia. Proces dydaktyczny w ośrodku zorganizowany jest na podstawie ramowego planu nauczania dla gimnazjum i realizuje materiał edukacyjny przewidziany programem MEN.

"Program MOS-t". Składa się on z dwóch uzupełniających się modułów: Treningu Alternatyw Życiowych oraz Program Szkolenia Zawodowego z Przyuczeniem do Wykonywania Pracy "Asystent w zawodzie…" dla Wychowanków MOS. Program wpisuje się w aktualny i potwierdzony badaniami, bardziej efektywny nurt resocjalizacji otwartej na środowisko, realizując część zadań poza instytucją. Socjoterapia w realnym miejscu pracy potęguje zasadniczy cel procesu: readaptację społeczną wychowanków, ich powrót do społeczeństwa i szansę na poprawne wypełnianie przypisanych im ról społecznych. Istotnym elementem jest włączanie do realizacji konkretnych zadań lokalnych zakładów rzemieślniczych, dla których edukacyjna forma działalności jest także szansą rozwoju i pozyskiwania dobrych, stabilnych pracowników.

Trening Alternatyw Życiowych jest nastawiony na funkcjonowanie wychowanka po wyjściu z placówki, na przyszłość, a nie skupia się na tu i teraz. Ma na celu nakierować uwagę na kontynuowanie nauki czy też podjęcie pracy zawodowej po opuszczeniu ośrodka. Jest to istotne działanie przeciwdziałające bezrobociu, apatii, pogłębianiu demoralizacji, wykluczeniu. TAŻ stwarza sprzyjające warunki dla rozwoju potencjału drzemiącego w każdym z uczestników i jest naturalną, wrodzoną potrzebą każdego człowieka. Wychowankowie w TAŻ ujmowani są jako członkowie społeczności, którzy spełniają swe zadania, funkcje i role dla dobra ogółu, jak i dobra własnego, wypełniając tym samym stawiane im oczekiwania, stosując się do społecznych wymagań, wzorców postępowania oraz ogólnie przyjętych zasad współżycia społecznego.

Natomiast Program Szkolenia Zawodowego z Przyuczeniem do Wykonywania Pracy "Asystent w zawodzie…" ma teoretycznie i praktycznie przygotować uczestnika do podjęcia pracy. Szkolenie zawodowe oparte zostało o tzw. dualny (przemienny) system kształcenia zawodowego. Doświadczenia gospodarek, które już od wielu lat działają w systemie wolnorynkowym, takie jak: Niemcy, Szwajcaria, Holandia, Austria, ale również dwóch krajów tzw. "bloku wschodniego" - tj. Republiki Czeskiej oraz Węgier, wskazują na to, że dualny system kształcenia zawodowego jest rozwiązaniem przynoszącym wiele korzyści na gruncie stricte ekonomicznym, ale również społecznym. Ideą dualnego systemu kształcenia zawodowego jest równoległe - dwutorowe - kształcenie w szkole zawodowej, gdzie uczeń zdobywa przede wszystkim wiedzę teoretyczną, oraz w wybranym zakładzie pracy, gdzie odbywa praktyczną naukę zawodu. Zasadniczą zaletą takiego rozwiązania jest dostosowanie treści nauczania do rzeczywistych potrzeb przedsiębiorców, co jest możliwe dzięki przepływowi informacji między przedsiębiorcami a szkołami.

Okres testowania (od stycznia do czerwca 2012) dowiódł, iż Program wyposażył jego uczestników w kompetencje społeczne które przyczyniły się do ich efektywnego funkcjonowania z innymi. Młodzież MOS, w większości nawiązała udane, twórcze relacje z pracodawcami i ich współpracownikami, bardzo dobrze sprawdziła się w nowej roli praktykanta w zawodzie, efektywnie i na bieżąco rozwiązywała wspólnie z pracodawcami pojawiające się problemy, aktywnie współuczestniczyła w życiu grupy zawodowej i grupy TAŻ. Udział w programie wpłynął korzystnie na obraz własnej osoby i wzrost samooceny uczestników, co jest niezwykle ważne w przypadku młodzieży MOS, u której jest ona na ogół zaniżona. Równoległe realizowanie TAŻ i praktyk pozwoliło wychowankom na wykorzystanie umiejętności zdobytych podczas treningu w praktyce zawodowej. Pracodawcy wysoko ocenili kulturę osobistą praktykantów. Podkreślali, że opanowali oni podstawy zawodowe tak samo dobrze, jak pozostali praktykanci, mimo krótszego czasu odbywanej praktyki (w ciągu sześciu miesięcy). Łącząc teoretyczna naukę zawodu z praktyka odbywana w zakładzie pracy oraz rozwojem osobistym młodego człowieka otrzymaliśmy kompleksowe, uniwersalne narzędzie. Udział w Programie MOS-t otwiera przed wychowankami kilka możliwości. Mogą - a nawet powinni - kontynuować naukę w szkole, mogą kontynuować naukę zawodu w zakładzie pracy (w systemie kursowym). Wychowankowie w wyjątkowo trudnej sytuacji życiowej, dzięki zaświadczeniu o złożonym egzaminie, mogą podjąć prace.

Biorąc pod uwagę powyższe należy podkreślić, że wypracowane rozwiązania przeciwdziałają pogłębianiu się demoralizacji wychowanków MOS wykluczeniu społecznemu, a także bezrobociu.


opublikowano: 2013-08-26
Komentarze
Polityka Prywatności