aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Znajdź nas na    
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026

Dzieci uważne i wytrwałe częściej kończą studia w przyszłości

Dział: edukacja

Dzieci, które są zdolne skupić uwagę i wytrwać w wykonywanym zadaniu mają o 50 proc. większe szanse na ukończenie studiów w przyszłości – wynika z badań, które publikuje internetowe wydanie pisma “Early Childhood Research Quarterly”.

Losy 430 dzieci począwszy od wieku przedszkolnego monitorowali naukowcy z Oregon State University w Corvallis (USA), University of Victoria (Kanada) oraz University of Colorado (USA). Ich zdaniem większe znaczenie od zdolności akademickich mogą mieć umiejętności takie jak koncentracja uwagi, słuchanie wskazówek oraz konsekwencja i wytrwałość w wykonywaniu zadań. Są to jednak umiejętności, które można wypracować - co jest dobrą informacją dla rodziców i nauczycieli.

„Obecnie jest duże parcie na to, by wcześnie uczyć dzieci umiejętności akademickich, już na poziomie przedszkola. Nasze badania pokazują jednak, że najlepszym wskaźnikiem szans na skończenie studiów nie były wcale zdolność czytania bądź liczenia w dzieciństwie, ale to czy dzieci w wieku 4 lat były zdolne skupić uwagę i ukończyć zadanie” - komentuje główna autorka pracy Megan McClelland.

W badaniach rodzice przedszkolaków mieli za zadanie ocenić m.in., czy dziecko potrafi bawić się dłuższy czas jedną zabawką i czy łatwo poddaje się, gdy napotka trudności. Gdy dzieci miały 7 lat oceniano ich zdolności czytania i liczenia. Ponownie sprawdzono je w wieku 21 lat.

Efekty zaskoczyły naukowców: wyniki w czytaniu i liczeniu nie miały istotnego związku z tym, czy dana osoba skończyła w przyszłości studia czy nie. Natomiast, ci, którzy w wieku 4 lat byli oceniani przez rodziców lepiej pod kątem zdolności skupiania uwagi i wytrwałości mieli blisko o 50 proc. większe szanse na uzyskanie tytułu magistra do 25. roku życia.

Wcześniejsze badania pokazały, że skończenie studiów związane jest z bardziej stabilną pracą i wyższymi zarobkami. Im wcześniejsza jest interwencja rodziców i nauczycieli, tym dziecko ma większe szanse na sukcesy w nauce.

McClelland podkreśla, że działania nastawione na to, by zwiększyć zdolność samokontroli u małych dzieci korzystnie wpływają na ich umiejętność słuchania, skupiania uwagi, wykonywania zadań i zapamiętywania instrukcji. W swoich wcześniejszych pracach badaczka wykazała, że dobre efekty w tym względzie przynoszą różne gry i zabawy prowadzone w grupie.

„Umiejętności akademickie mogą cię daleko zaprowadzić, ale inne umiejętności są również istotne. Pojawia się coraz więcej dowodów na to, że zdolność słuchania, skupiania uwagi i kończenia ważnych zadań jest kluczem do osiągania sukcesów w przyszłości” – podsumowuje McClelland. (PAP)


opublikowano: 2012-08-07
Komentarze
Polityka Prywatności