Młodzi reporterzy mają szansę pojechać do Hollywood
Firma Panasonic ogłosiła dzisiaj zakończenie pierwszego krajowego etapu konkursu na reportaż Panasonic Kid Witness News 2010/2011. Konkurs organizowany jest w Polsce przez firmę Panasonic od 7 lat i skierowany do młodzieży w wieku gimnazjalnym.
W tym roku jury uznało, że zwycięzcami pierwszego etapu zostały autorki konspektu „Trzeci żywot drzewa” z Gimnazjum nr 29 we Wrocławiu. Laureaci pierwszego miejsca otrzymają profesjonalny sprzęt firmy Panasonic do rejestrowania i montażu materiałów, dzięki któremu będą mogli zrealizować swój reportaż i rywalizować z innymi gimnazjami w dalszych etapach konkursu. Zwycięzca polskiej edycji ma szansę pojechać na wielki finał, który w tym roku odbędzie się w Hollywood w Kalifornii (USA).
Gimnazjum nr 29 z Wrocławia do konkursu nadesłało jeszcze 2 prace i wszystkie 3 znalazły się na wysokich miejscach listy rankingowej. Autorami zwycięskiego projektu są Dominika Hałdrzyńska, Magda Kuczko, Agata Kuzia, Patrycja Zdzierżyńska i Paulina Szymańska (opiekun). Konspekt „Trzeci żywot drzewa“, zdobył bardzo dobre recenzje ekepertów oceniających prace w I etapie konkursu.
„Dobry, oryginalny pomysł prezentujący ciekawe podejście do tematu przewodniego“ - mówi Marcin Kołodziejczyk, juror konkursu KWN i publicysta „Polityki“. „To pomysł posiadający potencjał na wielopoziomową historię, opowiadaną przede wszystkim obrazem, uruchamiającą wyobraźnię" – dodaje Jacek Bławut, znany dokumentalista – także juror konkursu KWN. O pozostałych konspektach nadesłanych w I etapie tegorocznego konkursu jurorzy również wypowiadają się pozytywnie. „Z roku na rok konspekty, które otrzymujemy są coraz dojrzalsze. Poziom konkursu stale się podnosi i wybranie tych najbardziej wartościowych, innowacyjnych było trudne“ – mówi Remigiusz Zawadzki z Fundacji ART-HOUSE, odpowiadający za merytoryczną stronę konkursu. „Wśród nadesłanych propozycji wiele było naprawdę bardzo interesujących, co pokazuje jak bardzo zdolna i pomysłowa jest młodzież. Rywalizacja w następnym etapie konkursu zapowiada się ciekawie, jest szansa na to, że powstaną naprawdę dobre filmy” - dodaje Jacek Bławut.
„W tegorocznej edycji konkursu światowy finał Panasonic Kid Witness News będzie miał miejsce w Hollywood. Jest zatem o co walczyć i warto się starać“ – mówi Klaudia Głowacka, Dyrektor Marketingu w polskim oddziale firmy Panasonic – „W przeszłości filmy z Polski docierały do wielkiego finału a jeden z nich zdobył nawet Grand Prix. Oby tym razem było podobnie.“
W siódmej edycji polskie edycji konkursu Panasonic Kid Witness News do oceny wpłynęło w sumie 79 propozycji z 53 gimnazjów z całej Polski. Wśród zgłoszonych projektów przeważaly szkoły z miejscowosci średnich i małych, choć zdarzały sie też przypadki dużych miast - jak np. tegoroczny zwycięzca - Wrocław. Rekordzistą w tym roku, jeśli chodzi o liczbę zgłoszonych konspektów, zostało Gimnazjum Akademickie z Torunia, które nadesłało aż 11 konspektów. Drugie pod względem ilości nadesłanych pomysłów było Gimnazjum nr 3 z Włocławka, które nadesłało 7 propozycji, a trzecie Gimnazjum nr 2 z Kartuz, skąd przysłano 5 pomysłów. Do I pierwszego etapu konkursu przyszły także zgłoszenia ze szkół w miastach, w których już są gimnazja należace do KWN (Białystok, Mielec, Gdańsk, Bydgoszcz, Toruń).
W konkursie Panasonic Kid Witness News mogą uczestniczyć uczniowie szkół gimnazjalnych. Aby wziąć udział w projekcie należało w terminie do 10 listopada br. zgłosić swoje uczestnictwo, przesyłając scenariusz reportażu filmowego, który dotyczył ekologii. W bieżącej edycji uczniowie mieli do wyboru trzy zagadnienia związane ze środowiskiem: 1) Różnorodność biologiczna,
2) Ochrona środowiska naturalnego, 3) Zmiany klimatyczne. Projekt ma na celu zapoznanie młodzieży ze sztuką reportażu filmowego i zwrócenie uwagi na ważne problemy społeczne.
Polska edycja konkursu jest podzielona na dwa etapy. W pierwszym z nich jury spośród nadesłanych zgłoszeń wybiera najlepszy scenariusz. Wygrani na tym etapie otrzymają od Panasonic sprzęt audio-wideo niezbędny do realizacji przedstawionej koncepcji. Dodatkowo uczniowie wezmą udział w warsztatach filmowych prowadzonych przez Fundację Sztuki Art-House, która jest merytorycznym opiekunem Panasonic Kid Witness News. Warsztaty przygotują młodzież do samodzielnej pracy nad realizacją filmów, nauczą pracy z kamerą oraz montażu filmowego.
Na przygotowanie 5-minutowego filmu wybrana szkoła będzie mieć czas do końca stycznia 2011 roku. Na tym etapie konkursu dołączą szkoły, które brały udział w konkursie w latach ubiegłych i które dysponują już sprzętem ufundowanym przez firmę Panasonic. Po upływie tego terminu, spośród nadesłanych prac zostaną wyłonieni zwycięzcy polskiej edycji Panasonic Kid Witness News. Selekcji dokona jury składające się z przedstawicieli świata filmu, kultury, mediów oraz reprezentanta polskiego oddziału firmy Panasonic. Europejski etap konkursu przewiduje rywalizację projektów które otrzymały I miejsce w poszczególnych krajach. Niezależnie, zwycięzcy krajowych eliminacji będą rywalizować o udział
w finale światowym, który w tym roku będzie miał miejsce w kalifornijskim Hollywood, w USA.
Najlepsze filmy z minionej edycji konkursu Panasonic Kid Witness News można było zobaczyć pod koniec października w programie jedynego w Europie Festiwalu Sztuki Reportażu CAMERA OBSCURA 2010 w Bydgoszczy, którego organizatorem jest Fundacja Art-House, partner programu Panasonic Kid Witness News w Polsce.
Szczegóły na temat projektu Panasonic Kid Witness News można znaleźć na stronie www.panasonic.pl
Celem ogólnoświatowego, organizowanego corocznie programu edukacyjnego Panasonic Kid Witness News jest zaznajomienie młodzieży ze sztuką reportażu filmowego, zaszczepienie wrażliwości na ważne problemy społeczne oraz stworzenie warunków do rozwoju kreatywności i umiejętności organizacyjnych.
Panasonic zapewnia uczestniczącym w programie szkołom zestawy sprzętu audio-wideo, dając młodzieży szansę na realizację zainteresowań oraz wyrażenie swoich opinii na temat otaczającego nas świata środkami reportażu filmowego. Dzięki temu młodzi ludzie mają możliwość zdobycia nowych doświadczeń oraz sprawdzenia się w ciekawych rolach związanych zarówno z technicznymi, jak
i merytorycznymi aspektami pracy reportera telewizyjnego.
ostatnia zmiana: 2010-12-13