Internetowa Platforma Edukacyjna i cykliczne spotkania dla nauczycieli to narzędzia, które mają ułatwić grupom szkolnym i ich opiekunom eksperymentowanie w Centrum Nauki Kopernik. W piątek 22 października rozpoczęła się telefoniczna rezerwacja biletów dla zorganizowanych grup.
"Centrum Nauki
Kopernik to instytucja w znacznej mierze przeznaczona dla uczniów i
nauczycieli. Szacujemy, że połowa naszych zwiedzających to będą grupy
szkolne. Nie należy jednak od nas oczekiwać, że zastąpimy szkołę. Naszą
podstawową misją jest inspirowanie, zaciekawianie
i budowanie
pozytywnego wizerunku nauki" - powiedział
w piątek dyrektor CNK Robert
Firmhofer.
Rezerwacja miejsc dla całych grup, które chcą wspólnie zwiedzać Centrum rozpoczęła się w piątek. "Od godziny 8 do 12 zarezerwowano już ponad 4 tysiące miejsc. Zainteresowanie jest duże, ale miejsc do końca roku jest jeszcze dużo więcej" - zapewnił Firmhofer.
Jak zaznaczył dyrektor CNK, "Kopernik" to nowy typ instytucji, którą zwiedza się samodzielnie. "Może to oznaczać pewne wyzwanie dla zwiedzających, a w szczególności dla nauczycieli, którzy prawdopodobnie są przyzwyczajeni do typowego zwiedzania w grupach, takiego jak we wszystkich muzeach" - powiedział dyrektor CNK.
"Zależy
nam na tym by każdy z nauczycieli mógł przygotować tutaj swoje własne
niepowtarzalne zajęcia (...). Nauczyciele będą mogli stworzyć swoją
własną wizję korzystania
z Centrum. Dwa przeciwstawne bieguny w tych
wizjach to rozrywka i realizacja bardzo konkretnych celów. Proporcje
między czasem zabawy, a czasem nauki pozostaną w gestii nauczyciela" -
zapewniła Anna Dziama z Działu Edukacji
i Komunikacji Naukowej.
"Mamy jednak pewne pomysły, dzięki którym możemy pomóc nauczycielom" - zapewnił dyrektor CNK. Podstawową pomocą zarówno dla nauczycieli, jak i wszystkich zwiedzających "Kopernika" ma być internetowa "Platforma Edukacyjna", dostępna na stronie www.kopernik.org.pl.
"Będzie ona źródłem wiedzy o eksponatach i zjawiskach pokazywanych na naszych wystawach. W dniu otwarcia znajdzie się na niej objaśnień około 300 eksponatów" - tłumaczył Lech Nowicki z Działu Edukacji i Komunikacji Naukowej.
Pod koniec roku Platforma zostanie rozbudowana przede
wszystkim o źródła wiedzy. Znajdą się na niej informacje
o książkach,
krótkie artykuły naukowe, odnośniki do internetowych stron edukacyjnych
czy Wikipedii. Na Platformie będą się również toczyły dyskusje na
tematy inspirowane eksponatami prezentowanymi w "Koperniku".
"Żeby przygotować nauczycieli do wizyty w Centrum chcemy ich również zapraszać na cykliczne czwartkowe spotkania. Nauczyciele, po wcześniejszej rejestracji, będą mogli wejść do Centrum, swobodnie się po nim poruszać i zaplanować swoje zajęcia. Potem podzielą się z nami swoimi wrażeniami, pomysłami, potrzebami. Będą mogli również zwrócić nam uwagę co im przeszkadza w realizacji danych zajęć" - powiedziała Dziama.
Pierwsze takie spotkanie odbędzie się 18 listopada. W
tym roku organizatorzy planują przeprowadzenie pięć takich spotkań,
w
każdym z nich udział weźmie do 30 nauczycieli.
Jak powiedział
PAP Firmhofer, od pierwszej połowy 2011 roku
w "Koperniku" będzie można
skorzystać ze specjalnych laboratoriów. "Będą to trzy laboratoria:
biologiczne, chemiczne
i fizyczne oraz pracownia robotyczna.
Przygotowujemy teraz scenariusze zajęć dla grup 14-16 osobowych.
Zajęcia będą trwały od półtorej do dwóch godzin. W tygodniu laboratoria
będą dostępne wyłącznie dla grup szkolnych, ale w weekendy będą
czekały na indywidualnych zwiedzających" - zapewnił dyrektor CNK.
Już
od listopada goście Centrum będą mogli przeprowadzać eksperymenty na
pięciu wystawach stałych: "Korzenie cywilizacji", "Strefa światła",
"Człowiek w ruchu", "Człowiek
i środowisko" i specjalną galerię dla
dzieci "Bzzz!".
W kolejnych miesiącach zostaną otwarte również galerie: Re:generacja, Teatr Robotyczny oraz umieszczony wokół Kopernika i na jego dachu Park Odkrywców. W maju 2011 roku ruszy multimedialne planetarium.
Koszt budowy Centrum wyniósł 365 mln zł, z czego 207 mln zł to środki z Unii Europejskiej. CNK jest wspólną inicjatywą miasta st. Warszawa, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. (PAP)