Edukacja - artykuły

Czy gry symulacyjne rzeczywiście pomagają w edukacji?

Dział: edukacja

Myśląc o edukacji musimy brać pod uwagę dwa aspekty. Po pierwsze, nauka musi być efektywna. Po drugie, musi być ona przyjemna dla uczniów i nauczycieli. Oznacza, to że najlepiej przyswajamy wiedzę podczas zabawy i rozrywki. Koniecznym warunkiem jest również to by forma nauki była ciekawa i zajmująca oraz, co najważniejsze, nie stanowiła jedynie teorii ale nawiązywała także do praktyki. Pozwalają na to m.in. zdobywające coraz większą popularność, edukacyjne gry symulacyjne.

Dlaczego gry symulacyjne możemy uznać za jedno z najskuteczniejszych rozwiązań? Z jednej strony umożliwiają nam rozwiązywanie problemów, z drugiej zaś pozwalają nam na rywalizację z innymi, co powoduje znacznie większe zaangażowanie, a przez to lepsze efekty poznawcze.

W erze wszechobecnego Internetu, jednym z elementów, które działają na młodzież jak magnes są różnego rodzaju gry komputerowe, zarówno te pudełkowe, jak i przeglądarkowe. Młodzież poświęca tym formom rozrywki bardzo wiele czasu, niejednokrotnie "zarywając nockę". Gry internetowe tworzone są nie tylko przez programistów, równie wielki wpływ na ich funkcjonowanie mają psychologowie. Ich celem jest wykorzystanie różnego rodzaju bodźców do przyciągnięcia i utrzymania ludzi przy komputerze jak najdłużej i wymuszenia w nich potrzeby zdobywania nowych elementów poprzez mikro transakcje.

Wyobraźmy sobie wykorzystanie dokładnie tej samej "broni" w edukacji. Sprawmy, by młodzież zamiast wciągać się w bezproduktywne klikanie, poświęciła ten czas na zdobywanie potrzebnych w przyszłości umiejętności. Wyobraźmy sobie uczniów, którzy będą wywierali wpływ na nauczyciela, aby dał im więcej okazji na zdobycie lepszych "wirtualnych" ocen. Umożliwia to nasza gra ekonomiczna dzięki której zajęcia z przedsiębiorczości ze zwykłych lekcji zmienią się emocjonującą rozgrywkę. Tworząc Mana Game chcemy zagrać z młodzieżą w ich grę - mówi Wojciech Gawlik, koordynator projektu Mana Game.

Jednocześnie niezbędne jest także, by tego rodzaju system posiadał funkcje, które ułatwią pracę nauczycielom. Po pierwsze bardzo istotne jest stworzenie jednej spójnej platformy, która będzie mogła być wykorzystywana przez nich na przestrzeni całego procesu nauczania. Wiąże się to zarówno z różnorodnymi rozgrywkami, które mają na celu edukację w różnych obszarach z podstawy programowej, jak również z dodatkową bazą zadań, która da możliwość rozwijania umiejętności uczniów w pozostałym zakresie. Aplikacja Mana Game będzie spełniała wszystkie te przesłanki, a w dodatku dawała prowadzącym zajęcia dostęp do pełnej dokumentacji dotyczącej pracy i postępów ucznia na przestrzeni całego procesu kształcenia - dodaje ekspert

Gry symulacyjne powinny umożliwiać dużą interakcję z uczniami i znacznie głębszą oraz bardziej wartościową analizę prowadzonych rozgrywek. Nauczyciel musi mieć możliwość porównania poszczególnych wyników uczniów i zainicjowania dyskusji na temat skutecznych strategii osiągnięcia sukcesu. Jedynie prawidłowe nauczanie i praktyka mogą pomóc w odniesieniu sukcesów zawodowych.

Niestety tego rodzaju rozwiązań w polskich szkołach jest bardzo mało. Zajęcia koncentrują się głównie na omawianiu teorii z podręczników i późniejszym sprawdzaniu czy uczniowie nauczyli się ich "na pamięć". Bardzo rzadko stosowane są narzędzia dydaktyczne pozwalające na ocenę czy młodzież zrozumiała przekazywaną treść i czy będzie potrafiła ją wykorzystać w rzeczywistym świecie.

Edukacji w Polsce potrzebny jest pozytywny impuls. Mamy nadzieję, że prowadzone przez nas działania przyczynią się do wzmocnienia zasobów, z których będą mogli korzystać nauczyciele i dzięki którym zajęcia z przedmiotów ekonomicznych będą fascynującą przygodą i doskonałą szkołą przed wkroczeniem w realny świat biznesu. Liczymy również na to, że będziemy mieli wkład we wzmocnienie wśród młodzieży umiejętności rozwiązywania problemów, tak niezbędnej w przyszłej pracy zawodowej. Jesteśmy przekonani, że takim sygnałem będzie konkurs: "Przedsiębiorcza szkoła jutra". Działanie które jest pierwszym etapem tworzenia gry Mana Game - mówi Tomasz Kulczycki, Prezes projektu Mana Game.

Podejmowanie tego rodzaju inicjatyw, zmierzających do urozmaicenia i zwiększania efektywności edukacji oraz promowania postaw przedsiębiorczych to z pewnością krok we właściwym kierunku.


data ostatniej modyfikacji: 2014-06-30 08:27:15
Komentarze
Ostatnie:
11.07.2014 9:29
Dodał(a): ~Kamil
(IP: 83.22.130.*)
Fajnie, że właściwie każdy może tworzyć grę, a jednocześnie być jej uczestnikiem! :)
3.07.2014 11:03
Dodał(a): ~Aga
(IP: 83.30.245.*)
Bycie przedsiębiorczym jest na czasie.
Gra symulacyjna też jest czymś świeżym, każdy lubi uczyć się przez zabawę.Wróżę sukces ;)
2.07.2014 12:09
Dodał(a): ~gość
(IP: 83.29.154.*)
Świat się zmienia, sposób nauki również!
Moim zdaniem taka forma przyswajania wiedzy skazuje na sukces(pożyteczne połączone z przyjemnym).
Ludzie bywają leniwi,a to jest wyjście! :)


Nauka języka za granicą
ef_220.jpg
JPEdukacja_220_pytania.gif
boks_2015_uniwersalny.jpg
ATAS_220.gif

Przegląd uczelni
w Polsce
ASW_220_v2.jpg
Polskie uczelnie w obrazach
miniatura
miniatura
miniatura wydział Wzornictwa, autor: Anna Krysiak