aplikacja E8 google play app store
aplikacja Matura google play app store
Terminy ferii:  ferie 2025, ferie 2026

Polacy deklarują otwartość na zmiany częściej, niż ich dokonują. Gdy je wprowadzają, są innowacyjni.

Dział: edukacja

Pojęcie „zmiany” dobrze się kojarzy: to dla 92 proc. Polaków potrzeba, nie zaś przymus. Jednocześnie wprowadzanie zmian na co dzień, w swoim życiu, deklaruje niespełna połowa. Wolą wykorzystywać nowe sposoby wykonywania czynności, niż trwać przy utartych schematach.

To wnioski badania opinii społecznej Barometr Bayer[1], w którym analizowano stosunek Polaków do zmiany codziennych przyzwyczajeń, działań prozdrowotnych, warunków życiowych, rozwoju intelektualno-zawodowego, nauki obsługi nowych urządzeń.
 
Polacy najczęściej dokonują zmian na rzecz zdrowia (wykonują badania profilaktyczne, przechodzą na nową dietę) – co deklaruje 3 na 4 respondentów. Kolejne zmiany, wprowadzane w życiu, toobsługa nowych urządzeń czy aplikacji (69 proc.) oraz zmiana przyzwyczajeń – sposobów wykonywania codziennych czynności czy spędzania wolnego czasu (67 proc.).
 
Spośród działań, o które pytano w badaniu, Polacy najrzadziej dokonują zmian w kierunku poprawy swoich warunków mieszkaniowych oraz sytuacji zawodowej (zmiana pracy, podniesienie kwalifikacji). W odniesieniu do tych obszarów obserwuje się największą dysproporcję pomiędzy deklarowaną wagą tego rodzaju zmian w życiu a ich realizacją w praktyce.
 
Kto najczęściej zmienia swoje życie? – dobrze wykształceni mężczyźni w średnim wieku (35-55 lat). Najbardziej innowacyjne są osoby z wyższym wykształceniem: to one najczęściej poszukują nietypowych rozwiązań.
 

Lepsze życie dzięki nauce
Badacze analizowali również podejście Polaków do uczenia się i nauki. 85 proc. respondentów przyznaje, że to ważne, by przez całe życie uczyć się czegoś nowego, a dla 65 proc. nauka to wybór, nie konieczność.
 
Polacy lubią się uczyć: dla blisko 90 proc. to ogromna satysfakcja i duża wartość – nawet wówczas, gdy nie przynosi im to wymiernych korzyści (73 proc.). Jednak pożytki te świetnie dostrzegają – np. deklarując, że zdobycze nauki czynią ich pracę bardziej efektywną (85 proc.).
 
– Blisko 80  proc. Polaków przyznaje, że nauka gwarantuje jakość życia. Świadczy to o ogromnej świadomości znaczenia nauki dla codziennego życia – zwłaszcza w połączeniu z otwartością na zmiany i ciągłym zdobywaniem wiedzy – komentuje wyniki Christophe Dumont, Prezes Bayer Sp. z o.o. – Postawy te dostrzegamy na co dzień w Salonie Zdrowia Baylab – miejscu, w którym dzielimy się wiedzą, organizując otwarte warsztaty popularnonaukowe, cieszące się ogromną popularnością zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży.
 
Wyniki badań skomentował również dr Michał Peller, lekrz, konsultant Salonu Zdrowia Baylab:
W obecnych czasach gotowość do adaptacji do dynamicznie rozwijającego się otoczenia jest bardzo ważna. Innowacyjność widoczna jest również w zakresie medycyny. Wyniki „Barometru Bayer 2015” pokazują że działania na rzecz zmiany zdrowia są dla Polaków najważniejsze. Budujący jest również fakt, że nie są to jedynie deklaracje, lecz zgodnie z wynikami badania chęć zmian bardzo często przekuwana jest na faktyczne działania. Co ciekawe, Polacy wskazują również na istotność nauki obsługi nowych urządzeń i aplikacji. Postawa taka, co w pierwszej chwili może nie być oczywiste, także może oddziaływać na poprawę ogólnego stanu zdrowia. Stosowanie nowych technologii (telemedycyna) w sposób korzystny wpływa na możliwość kontaktu z lekarzem oraz przestrzegania zaleceń lekarskich.
 
Warto też wspomnieć wypowiedź prof. nauk rolniczych – Andrzeja Lenarta: 
Stosunek obywateli do zmian codziennych przyzwyczajeń, działań prozdrowotnych, warunków żywieniowych, rozwoju intelektualno-zawodowego czy wprowadzenia nowych rozwiązań praktycznych i technologicznych jest podstawą do oceny otwartości, innowacyjności, a nawet kreatywności danych społeczeństw. Dlatego wyniki „Barometru Bayer” z roku 2015, dotyczące odbioru społecznego pojęcia „zmiany”, są bardzo ważne, wręcz przełomowe. Burzą one spotykane w codziennym obiegu i w dyskusji społecznej opinie o  postawie  zachowawczej polskich rolników. Wręcz  odwrotnie, potwierdzają one wyniki z innych opracowań o nowoczesnym, innowacyjnym i kreatywnym w swojej  działalności rolniku. Jest on zainteresowany osiągnięciami nauki, technologii i techniki,  odbierając je najczęściej poprzez pryzmat swoich potrzeb życiowych i zawodowych. Deklaracje  rolników w sprawach innowacyjności i kreatywności nie odbiegają od wyników dla   społeczeństwa polskiego jako całości, a w wielu przypadkach częściej deklarują, np. zamiłowanie do nowości czy potrzebę podwyższania kwalifikacji zawodowych.      Jednocześnie bardziej niż pozostali członkowie społeczeństwa cenią bezpieczeństwo, również stosownych rozwiązań produktowych i technologicznych.
Postawa polskich rolników w zakresie odbierania zmian i otwartości na osiągnięcia nauki, szczególnie w ich pracy zawodowej, ale i w życiu społecznym, stanowi istotny czynnik dalszego intensywnego rozwoju polskiego rolnictwa w kierunku nowoczesnej innowacyjnej gospodarki rolnej.
 
 
Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.bayer.com.pl
Odwiedź nas na Facebooku: http://www.youtube.com/user/BayerPolska

dodane przez ak


data ostatniej modyfikacji: 2015-10-02 12:15:24
Komentarze
Polityka Prywatności